لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

ترمز؛ کشمکش بین پلیس و خودروسازان ایران


خودروی رونا
خودروی رونا
ریيس پليس راهور ناجا می گوید؛ با آن که خود او در مراسم رونمايی خودروی «رانا» شرکت کرده است، اما پس از خروج از آن مراسم تا کنون، اجازه شماره‌گذاری حتی يک دستگاه از اين خودرو را نيز نداده است.

سر تیپ محمد رویانیان، ریيس پليس راهور ناجا، به خبرنگاران گفته است: «پليس با هيچ کس شوخی ندارد و تا زمانی که تکليف نصب ترمز ABS و برچسب انرژی در خودروهای ساخت شرکت های "ايران خودرو ديزل" و "سايپا ديزل" روشن نشود، هيچ کدام از محصولات آنها شماره‌گذاری نمی‌شود.»

مسعود مهاجر، کارشناس صنعت حمل و نقل در تهران در گفت‌وگویی با رادیو فردا نخست در مورد ریشه‌های اختلاف پلیس و خودروسازان چنین می‌گوید:

نيروی انتظامی در سال های اخير با صنعت خودرو شديدا درگيری دارد. از همان زمانی که تعداد زيادی از خودروهای ساخت داخل آتش گرفت، رابطه ميان نيروی انتظامی و صنعت خودرو شکراب شد و اين مسئله همچنان ادامه دارد.
مسئله ترمزهای ABS و حفاظت از محيط زيست، يک مسئله کلی است که هم وزارت صنايع و هم سازمان حفاظت محيط زيست و هم صنايع خودرو را در گير کرده است. بين اينها به طور دائم کشمکشی بود بر سر اين که صنايع خودرو بايد کيفيت سوخت ماشين‌ها، موتور و سيستم‌های ترمز را اصلاح کنند و با استانداردهای جهانی مطابقت دهند.

رادیو فردا: چرا خودروسازهای داخلی نمی‌توانند اين موارد را با استانداردهای جهانی تطبيق دهند؟

سيستم های ترمز ما سيستم معمولی بود و همان طور که می‌دانيد در سال‌های اخير سيستم ABS در دنيا ابداع شده و تمام خودروهايی که از خارج وارد می‌شود دارای اين سيستم هستند. البته بعضی از مدل‌های جديد ماشين که در ايران توليد می‌شود نيز اين سيستم را دارند.
چون سيستم ترمز ABS نقش بسيار زيادی در جلوگيری از وقوع تصادف دارد و تصادف‌هايی که در ايران رخ می‌دهد بيشتر تصادف از پشت سر وسيله نقليه و به خاطر عدم رعايت فاصله مناسب است، بنابراين از سال گذشته صنايع خودرو ملزم شده اند سيستم‌های جديد ترمز را نصب کنند.

البته برای اين کار بايد در طرح کلی خودرو نيز تغييراتی به وجود آيد و همين مسئله باعث شده که پروژه زمان بيشتری به طول انجامد، ولی اين مسئله در نهايت عملی می‌شود.

اين که نتيجه کار تا چه حد مورد رضايت نيروی انتظامی و سازمان حفاظت محيط زيست و يا منطبق با مقررات ايمنی باشد، بايد بعد از نصب آزمايش شود.

از آن جايی که نيروی انتظامی اجازه می‌دهد خودروها با بيش از ۱۲۰ کيلومتر سرعت هم در جاده‌ها حرکت کنند، من فکر می‌کنم اين سيستم ترمز بسيار حياتی است و در نتيجه شدت عمل نيروی انتظامی کاملا به جا است.

...

  • آیا از سیستم فعلی ترمز در خودروهای ساخت ایران راضی هستید؟
XS
SM
MD
LG