لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

«براندازی در بستر دموکراسی»؛ اتهامی جدید؟


حجت‌الاسلام علی سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «قرار گرفتن براندازی» در بستر دموکراسی را یکی از «روش های تهدید سیاسی دشمن» نامید.

به گزارش خبر گزاری مهر حجت‌الاسلام علی سعیدی بعداز ظهر چهارشنبه در نخستین همایش یادواره شهدای روحانی و طلبه استان زنجان گفت: «قرارگرفتن براندازی در بستر دموکراسی یکی از روش‌های تهدید سیاسی دشمن است و روحانیت به عنوان قشر تاثیرگذار جامعه در مقابله با این حربه نقش مهم ایفا نماید.»

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به برخی مصادیق «تهدیدات دشمن» اشاره کرد و ادامه داد: «دشمنان سعی کرده‌اند با فراهم کردن زمینه تهدیدات امنیتی، منطقه‌ای، سیاسی و تهاجمات فرهنگی، انقلاب اسلامی را با مشکلاتی مواجه کنند که خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیده‌اند.»

سال گذشته و در «تحلیل‌های راهبردی جدید سپاه و بسیج» اعلام شد که یکی از مهم‌ترین تهدیدهای داخلی اقدام‌هایی است که «براندازی نرم» خوانده می‌شود. همان زمان اعلام شد که نیروهای بسیج قرار است در مقابله با این حرکت‌ها نقش اصلی را بر عهده داشته باشند.

محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه روز پنجشنبه ۱۷ بهمن ماه، در گردهمایی بسیجیان سپاه فجر استان فارس گفته بود که «‌در كنار حفظ آمادگی‌های نظامی، بسیجیان باید خود را برای مقابله با تهدیدات نرم، مهیا كنند و با فعالیت مضاعف در عرصه فرهنگی، دشمنان را در این راه نیز مأیوس كنند.»

«براندازی نرم»، «انقلاب مخملی»، «ناتوی فرهنگی» و عناوین مشابه، کلماتی هستند که پیش از این از سوی برخی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است. برخی مقام‌های ایرانی، با مطرح کردن نگرانی‌هایی از آنچه تلاش کشورهای دیگر برای ساقط کردن حکومت ایران می‌نامند، در سخنرانی‌های خود از واژگان براندازی نرم یا مشابه آن استفاده می‌کنند.

اما در میان سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران نیز، کسانی هستند که از کاربرد و استفاده از واژگان براندازی نرم انتقاد می‌کنند؛ مهدی کروبی در زمان نام‌نویسی برای شرکت در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری هشدار داده بود که شورای نگهبان -مرجعی که صلاحيت نامزدها را رد يا تأييد می‌کند- رقبای محمود احمدی نژاد را به تلاش برای «براندازی نرم»، متهم نکند.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که تعریف مشخصی از واژگانی مانند «براندازی نرم» در ایران داده نشده است.

سیامک طاهری، روزنامه نگار در تهران، پیشتر به رادیو فردا گفته بود: «براندازی نرم ظاهرا عبارت است از هر گونه عملکردی که خوشايند مسئولين کشور نباشد يا هر گونه صحبت از فضای باز سياسی، آزادی مطبوعات و صحبت از حقوق اساسی مردم مانند حق آزادی بيان آزادی و اجتماعات؛ حتی در پاره ای مواقع حقوق سنديکايی يا تشکيل نهادهای غير دولتی نيز به براندازی نرم تفسير شده است.»

پیشتر برخی در ایران با اتهام‌هایی مانند براندازی نرم یا مشابه آن دستگیر یا زندانی شدند. برای مثال برادران علایی، فعال در زمینه جلوگیری از بیماری ایدز در ایران به اتهام براندازی نرم همینک در زندان به سر می‌برند.

زمستان سال گذشته نیز دادگاه انقلاب تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «متهمین پرونده شبکه براندازی جمهوری اسلامی ایران، به حبس محکوم شدند و اکنون در زندان به سر می‌برند.» این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد.

در آن بیانیه تصریح شده بود که آمریکا با استفاده از «تعدادی عناصر خودفروخته و خائن» قصد به اجرا درآوردن پروژه «براندازی نظام جمهوری اسلامی» را دارد.

هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی‌-‌ آمریکایی و مدیر برنامه‌ خاورمیانه‌ مؤسسه‌ وودرو ویلسون یکی از کسانی بود که هنگام بازدید از ایران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

کیان تاجبخش پژوهشگری ایرانی – آمریکایی‌ نیز خرداد ماه سال گذشته به اتهام تلاش برای «براندازی نرم جمهوری سالامی» توسط مأموران امنیتی در تهران بازداشت شد. وی، پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور یک سازمان آمریکایی به نام «نهاد جامعه‌ باز» است. این نهاد به بنیاد جورج سوروس، میلیونر و فعال سیاسی، وابسته است.
XS
SM
MD
LG