لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

رئیس دانشگاه شیراز: به شما پاسخ نمی‌دهم


گروهی از دانشجویان معترض شیرازی در جریان تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اسفند سال گذشته
گروهی از دانشجویان معترض شیرازی در جریان تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اسفند سال گذشته
پنجشنبه هفته گذشته، روز کم‌اهمیتی برای دانشجويان دانشگاه شيراز نبود. با آزادی حمدالله نامجو و آلما رنجبر به نظر می‌رسد پرونده بازداشت دانشجويان اين دانشگاه بسته شد. اگر چه تمام دانشجويان بازداشتی با قرار آزادی مشروط و سپردن وثيقه های ۵۰ ميليون تومانی به دانشگاه بازگشتند.
پرونده اين دانشجويان اتها‌م‌های گوناگونی را در بر می‌گيرد، اما به تمام آن‌ها يک اتهام مشترک نیز زده شده است: « توهين به مقام های جمهوری اسلامی ايران»؛ اتهامی که اين روزها پس از اقدام عليه امنيت ملی در بسیاری از پرونده‌های مربوط به فعالیت‌های سیاسی، صنفی یا مدنی و مسائل امنیتی ديده می‌شود.
به نوشته يک وبلاگ نزديک به دانشجويان دانشگاه شيراز، عنايت تقوی، يکی از اين دانشجويان، با اتهام توهين به آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، روبه‌رو است.

اين دانشجو در تريبون آزاد دانشگاه شيراز که ۱۸ آذرماه امسال برگزار شد، با اشاره به آن‌چه ريخت و پاش‌ها درسفر آقای خامنه ای به شيراز ناميد، انتقاداتی را متوجه رهبر جمهوری اسلامی ايران کردند.

با تشديد برخورد نهادهای امنيتی و قضايی استان فارس با دانشجويان معترض شيرازی، گروهی از دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و همچنين انجمن‌های اسلامی دانشگاه بابل و زنجان با انتشار بيانيه‌هایی جداگانه، به حمايت از دانشجويان شيرازی پرداختند.

به گفته يکی از دانشجويان اين دانشگاه به رادیو فردا که نخواست نام او فاش شود، مناقشه ميان دانشجويان و کادر اداری اين دانشگاه از سه سال پيش -همزمان با انتخاب رييس جديد دانشگاه- آغاز شد و جلوگيری از صدور مجوز فعاليت برای انجمن اسلامی آن را تشديد کرد.

همین دانشجو به راديو فردا گفت: «از زمانی که آقای صادقی به عنوان رييس دانشگاه شيراز انتصاب شد، اين رويه را در پيش گرفت که دانشجويان منتقد را حذف، تشکل‌های اين دانشجويان را منحل و نشريات آنها را تعطيل کند. بنابراين فعاليت جنبش دانشجويی در دانشگاه شيراز از حالت -به اصطلاح قانونی- به فعاليت غيرقانونی تبديل شد.»

اما مسئولان دانشگاه شيراز در برابر اين اتهام ها چه پاسخی دارند؟

برای دريافت پاسخ اين پرسش با دکتر محمد هادی صادقی، شخص اول اين دانشگاه، تماس گرفتیم.

بخشی ازگفت‌وگو با دکتر محمد هادی صادقی را می‌خوانید :

---


راديو فردا: آقای دکتر صادقی! من محمد ضرغامی هستم و از راديو فردا با شما تماس می گيرم.

رييس دانشگاه شیراز: راديو فردا، همان راديو آمريکايی که از بودجه سازمان سيا تغذيه می‌شود؟
نه با بودجه سازمان سيا، بلکه با بودجه کنگره آمريکا اداره می‌شود.

آقای ضرغامی شما ايرانی هستيد؟

شما چگونه فکر می کنيد؟

عجيب است که در مسير خيانت به کشور قدم بر می داريد.

محمد هادی صادقی، رئیس دانشگاه شیراز اين افراد در حال حاضر از کسانی مانند شما ابراز تنفر و برائت کرده‌اند. اين‌ها ذهنيت‌هايی است که شما داريد، ولی واقعيت چيز ديگری است.

محمد هادی صادقی، رئیس دانشگاه شیراز: اين افراد در حال حاضر از کسانی مانند شما ابراز تنفر و برائت کرده‌اند. اين‌ها ذهنيت‌هايی است که شما داريد، ولی واقعيت چيز ديگری است.
آيا برخورد شما با دانشجويان درست است؟

من که به يک خائن نمی‌توانم جواب دهم. اگر يک آدم بی‌سواد بود، ممکن بود که با او صحبت کنم.

يعنی کسانی که در دانشگاه هستند و با ما صحبت می‌کنند، مردم ايران نيستند؟

اين افراد در حال حاضر از کسانی مانند شما ابراز تنفر و برائت کرده‌اند. اين‌ها ذهنيت‌هايی است که شما داريد، ولی واقعيت چيز ديگری است.

من فقط می خواهم بدانم به چه دليل تعدادی از دانشجويانی بازداشت شده و يا از دانشگاه اخراج شده‌اند؟

شما به عنوان خبرنگار اين سوال را می پرسيد؟ ماجوابی به شما نمی‌دهيم.

زمانی که آقای احمدی نژاد روی کار آمد، گفت که دولت پاسخگو است. به هر حال شما هم می‌توانيد پاسخ دهيد.

ما به شما پاسخ نمی‌دهيم.

---

با وجود آنکه رئیس دانشگاه پاسخی به رادیو فردا نداد، اما گروهی از دانشجویان پیشتر تلاش کرده بودند تا با ملاقات و گفت‌گو با مقام‌های استان ونیز مسئولان دانشگاه شیراز، مشکلات و انتقادهای خود را بیان کنند.

يکی از دانشجويان دانشگاه شيراز درباره جلسات پرسش و پاسخ‌ با مسئولان دانشگاه و مقام‌های استان فارس به راديو فردا گفت: « زمانی که آقای پورمحمدی وزير کشور بود، در تمام جلسات پرسش و پاسخی که در دانشگاه با حضور استاندار، فرماندار و حتی خود دکتر صادقی برگزار می‌شد، ما اين مباحث [انتقادهایی که به نحوه مدیریت دانشگاه وجود داشت] را مطرح کرده و از آنها خواستيم که به ما مجوز فعاليت بدهند و فضای مناسب برای فعاليت قانونی ما را فراهم کنند.»

فراتر از تحليل‌های دانشجويی که اين سو و آن سو شنيده می‌شود، به اعتقاد دکتر احمد نقيب زاده، استاد دانشگاه تهران، اين گونه برخوردها با دانشجویان از شيوه نگاه دولت نهم به مقوله دانشگاه و دانشجو ريشه می‌گيرد.

دکتر نقيب زاده می‌گوید: « پيام‌هايی از خارج می‌رسد، مبنی بر اين که مثلا آمريکا يا سايرين می‌خواهند روی دانشجويان يا طبقات کارگر سرمايه گذاری کنند، باعث شده دولت حساس شود و نگاه دولت را نسبت به دانشگاه ها به سمت نگاه امنيتی کشيده است. اين نگاه امنيتی خود به خود اوضاع را وخيم‌تر می‌کند و در نهايت دولت را در مقابل ملت قرار می‌دهد.»

دانشگاه شیراز و جریان بازداشت دانشجویان آن در هفته‌های گذشته توجه محافل مدنی و دانشجویی زیادی را به خود جلب کرده بود. اما به هر حال بازداشت‌های دانشگاه شیراز متوقف شده است و دانشجويان معترض دانشگاه شيراز نیز آزاد شده اند. با این وجود هنوز داخل دانشگاه همه نگرانی‌ها برطرف نشده است؛ چراکه به گفته دانشجويان اين دانشگاه، کميته انضباطی دانشگاه شيراز همچنان به احضار دانشجويان مشغول است.
XS
SM
MD
LG