لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

کمیک یک و نیم میلیون دلاری سوپرمن


به گزارش سی ان ان یک نسخه از اولین کتاب از مجموعه مصور سوپرمن به بهای باورنکردنی ۱.۵ میلیون دلار به فروش رفت. این کتابچه که شماره اول از مجموعه کتاب های کارتونی «اکشن کمیک» است در سال ۱۹۳۸ منتشر شد. عنوان این کتاب «مرد پولادین» است و از طریق حراج اینترنتی در وب سایت « کومیک کنکت» به بهای ۱.۵ میلیون دلار به خریداری ناشناس فروخته شد.

نسخه دیگری از همین کتاب مصور در ماه فوریه به ارزش یک میلیون دلار فروخته شد ولی ظاهرا مورد اخیر به خاطر سالم بودن کتابچه بهای بیشتری کسب کرد. این کتابچه به مدت ۵۰ سال در لابلای صفحات یک مجله سینمایی حفظ و نگهداری شده بود.

یکی از مسئولان وب سایتی که این حراج از طریق آن انجام شده است به سی ان ان گفت: « این کتابچه کاملا سالم و نو بود مثل اینکه همین امروز منتشر شده است. رنگ آمیزی و حتی سفیدی کاغذ آن بسیار جالب و بی نظیر است.»

این سومین رکورد فروش یکی از کتاب های مصور از مجموعه «اکشن کمیک» یا «دتکتیو کمیک» است. نسخه دیگری از سری اول این کتاب های مصور که اولین نمونه از کمیک «بتمن» بود نیز به ارزش ۷۵۰ هزار دلار به فروش رسیده است.

حدس زده می شود که در مجموع حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نسخه از اولین سری این کتاب های مصور باقی مانده است و به همین خاطر نیز آنها جزء اشیایی کم نظیر و پر طرفدار هستند.

موسسه ویژه ای برای سنجش کیفیت این نوع کتاب های کمیک تشکیل شده که مرکز آن در فلوریدای آمریکاست. آنها با بررسی وضعیت کاغذ و یا سلامت جلد و رنگ آمیزی اشکال این کتاب های کیفیت و ارزش آن را در بازار تعیین می کند.

بسیاری از صاحبنظران که با سی ان ان گفت و گو کرده اند معتقدند که اگر یک کمیک با عمری ۷۰ ساله هنوز وضعیت خوبی داشته باشد و بخصوص اگر از سری اول انتشار این کتابچه ها باشد، ارزش فراوانی دارد.

در سال ۱۹۳۸ و به هنگام عرضه این مجموعه به بازار حدود ۲۰۰ هزار نسخه چاپ و ۱۳۰ هزار نسخه به فروش رسید. مابقی ۷۰ هزار نسخه در همان زمان نابود شد. به اعتقاد کارشناسان بعید است که کتابچه های مصور دیگری بتوانند چنین ارزشی در بازار پیدا کنند. چون هیچ مجموعه کارتونی دیگری به اندازه سری های اولیه سوپر من یا بتمن با ارزش و پر طرفدار نیست.

وب سایت «کومیک کانکت» که فروش این کتابچه مصور را مدیریت کرده است از اعلام نام خریدار آن امتناع کرد. یکی از مسئولان این موسسه به طنز می گوید که خریدار این کتابچه ۱.۵ میلیون دلاری مثل تمام قهرمانان تخیلی-کارتونی هویتی پوشیده دارد و نمی خواهد خود را معرفی کند. با این همه خریدار این کتاب ظاهرا علاقه بسیار وافری به کارتون های سوپر من دارد.

سوپر من اولین شخصیت از مجموعه داستان ها و کمیک های قهرمانان تخیلی و نجات بخش آمریکایی است. اگر سوپر من خلق نشده بود سایر قهرمانان مثل بتمن، اسپایدرمن و امثال آن بوجود نمی آمدند. خلق این شخصیت های جدید همه مدیون موفقیت بی نظیر سوپر من هستند.

علاقمندان به این کتابچه های مصور ارزش آنها را در حدی می دانند که معتقدند عرضه مجموعه سوپر من به بازار در هفت دهه پیش عملا صنعت نشر کتاب های کمیک را متحول کرد.
XS
SM
MD
LG