لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

«معترضان ایرانی» و فهرست «شخصیت سال» مجله تایم


روی جلد مجله تایم
روی جلد مجله تایم
هفته نامه آمریکایی «تایم» همیشه در آخرین هفته های سال میلادی، فرد، گروه یا حتی موضوعی را به عنوان «شخصیت سال» معرفی می کند و روی جلد و بخشی از مجله را به این «شخصیت» اختصاص می دهد.

در روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ مجله تایم در نظر سنجی اینترنتی خود «معترضان ایرانی» را هم در فهرست خود قرار داده که بیشترین آرای کاربران را به خود اختصاص داده است.

سراج الدین میردامادی روزنامه نگار ایرانی ساکن پاریس در گفت و گو با رادیو فردا در باره اهمیت گزینش «معترضان ایرانی» به عنوان شخصیت مجله تایم چنین می گوید: این انتخاب در دو مرحله صورت می گیرد. هم سردبیران چهره های مطرح را برمی گزینند و بعد هم توسط مخاطبین به برگزیدگان رای داده می شود و این آراء مخاطبین است که انتخاب را برجسته می کند.

همان طور که می دانید بر اساس آخرین خبرهایی که شنیده می شود،‌ آراء زیادی به معترضان ایرانی به عنوان انتخاب برتر چهره سال داده شده است و این نشان دهنده این است که اعتراضات در ایران، ابعاد جهانی پیدا کرده و در سطح یکی از پدیده های مهم و تاثیرگذار در عرصه جهانی شناخته شده و توانسته است بر تحولات جهانی تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

هفته نامه تایم با اشاره به جان باختن ندا آقاسلطان به عنوان نمادی غم انگیز از جنبش مردم ایران، اظهار امیدواری کرده است که این اعتراضات بتواند به شکوفایی مردم سالاری در ایران منجر شود. شما تا چه اندازه به چنین آینده ای امیدوارید؟

باید همیشه امیدوار بود. به نظر می رسد که وقتی این هزینه ها داده شده و جوانان مملکت برای آن جان داده اند و خونشان پای این نهضت ریخته شده است این خون و هزینه های انسانی و جهانی که داده شده می تواند باعث پایداری این جنبش باشد.

بر این اساس من فکر می کنم اگر سرکوب جنبش صرفا در حد زندانی کردن و یا حتی شکنجه کردن معترضان باقی می ماند و سرکوب به سمت خونریزی افراد بی گناه در خیابان ها پیش نمی رفت شاید خیلی نمی توانستیم به آینده این جنبش امیدوار باشیم ولی به ویژه در فرهنگ ملی و اعتقادی ما ایرانیان،‌ خون مظلوم بسیار ارزش و اهمیت دارد. به همین دلیل است که من فکر می کنم آینده این جنبش امیدوار کننده است.

شخصیت سال در سده بیستم به انتخبا مجله تایم: آلبرت انشتین
آقای میردامادی در صفحه اینترنتی مجله تایم که به این نظرسنجی اختصاص داده شده،‌ کاربران می توانند به کاندیدای مورد علاقه خودشان رای بدهند. تاکنون نزدیک به نیم میلیون نفر به معترضان ایرانی به عنوان چهره برتر سال رای داده اند. آیا می دانید این صفحه اینترنتی تا چه مدت باز می ماند و قابل استفاده برای کاربران اینترنتی است؟


بله . قاعدتا کاری که تایم انجام داده برای اینکه می خواهد چهره برتر سال ۲۰۰۹ را انتخاب کند بر اساس اطلاعاتی که من روی اینترنت دیدم به نظر می رسد تا آخر دسامبر این امکان برای رای دهندگان وجود دارد که رای خود را بدهند. در پایان دسامبر که سال ۲۰۰۹ هم به پایان می رسد نتایج رای گیری اعلام می شود.

این کاری است که مجله تایم از سال ۱۹۷۲ تقریبا هر سال انجام می دهد . قبلا نام «مرد سال» را برای این رای گیری انتخاب کرده بودند اما به دلیل اعتراضاتی که از سوی فمینیست ها انجام گرفت نام آن به «چهره سال» تغییر کرد.

یک بار هم در اوایل انقلاب و پس از اشغال سفارت آمریکا در ایران،‌ نام آیت الله خمینی جزو این لیست بود که اعتراضات زیادی را هم در داخل و هم در خارج از آمریکا برانگیخت.

همان طور که اشاره کردید مجله تایم در سال ۱۹۷۹ میلادی ،‌ آیت الله خمینی را به عنوان شخصیت سال معرفی کرد. سال گذشته هم باراک اوباما معرفی شد در لیست امسال هم نام آنگلا مرکل- صدر اعظم آلمان – در ردیف دوم این لیست قرار دارد. در پایین ترین رده این لیست هم نام «دزدان دریایی سومالیایی» ‌به چشم می خورد و این نشان می دهد که قرار گرفتن نام افراد در فهرست تایم از زاویه خبری بیشتر مورد توجه و اهمیت است و مثل برنده شدن جایزه صلح نوبل نیست.

بله. خود مجله هم این امر را تعریف کرده و گفته است که این عنوان یک عنوان افتخارآمیز به طور عام و کلی نیست . فقط از این جهت که این افراد خبرساز بوده اند و در ابعاد جهانی توانسته اند بیشترین توجه را به خود جلب کنند و بیشترین تاثیر را بر تحولات جهانی داشته اند مورد توجهند و مهم محسوب می شوند و از این جهت است که انتخاب می شوند.

طبیعی است که یک جریان اعتراضی برای دستیابی به دموکراسی و حقوق بشر و آزادی در یک کشور،‌ توجه زیادی را به خود جلب کرده ست و در عین حال این توجه، توجهی است که بار مثبت و حمایتی افکار عمومی جهان را در پی خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG