لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

جوانان و بازار جهانى کار؛ آینده زیر علامت سوال


جوانان؛ بی‌کاری، فقر و نگرانی از آینده
جوانان؛ بی‌کاری، فقر و نگرانی از آینده
به مناسبت «سال جهانى جوانان»، که به تصمیم سازمان ملل متحد از دوازدهم اوت سال ۲۰۱۰ آغاز شده است، سازمان بین المللى کار، در ژنو، گزارشى درباره پدیده بیکارى در میان جوانان جهان منتشر کرده است.

رادیو فردا در همین زمینه با فریدون خاوند، اقتصاددان گفت‌وگو کرده است.

به گزارش «سازمان بین المللى کار»، شمار بیکاران جوان در جهان به اوج تازه اى رسیده و این خطر وجود دارد که در سال جارى میلادى تعداد آنها باز هم بیشتر بشود. چه داده هایى، در این گزارش، بیش از همه جلب توجه میکند؟

فریدون خاوند: سازمان بین المللى کار این گزارش را به مناسبت سال بین المللى جوانان منتشر کرده. گزارش «سازمان بین المللى کار» زیر عنوان «گرایش هاى جهانى اشتغال جوانان» انتشار یافته و جوان در این گزارش، کسى است که بین ۱۵ تا ۲۴ سال سن داشته باشد. در این بخش از جمعیت، شمار آنهایى که وارد بازار کار شده اند می رسد به ۶۲۰ میلیون نفر و از بین آنها ۸۱ میلیون نفر، در پایان سال ۲۰۰۹، بیکار بوده اند، هشت میلیون نفر بیشتر از سال ماقبل. سازمان بین المللى کار می گوید که نرخ بیکارى در میان جوانان جهان، از زیر ۱۲ در صد رسیده است به ۱۳ در صد. این وضعیت، به گقته همان سازمان، پی‌آمد هایى بسیار جدى دارد به ویژه براى آنهایى که براى اولین بار وارد بازار کار می شوند. این گزارش از پدیده اى صحبت می کند به نام «نسل از دست رفته»، مرکب از جوانانى که کاملا از بازار کار جدا شده اند و امیدشان را به پیدا کردن کار، به کلى از دست داده اند.

چرا بیکارى در میان جوانان در جهان افزایش پیدا کرده و آیا امیدى به بهبود وضعیت در این زمینه هست؟

بر پایه این گزارش، عامل اصلى اوج‌گیرى بیکارى در میان این بخش از جمعیت جهان، پی‌آمد هاى بحران اقتصادى سال هاى ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادى است و چون بازگشت به رونق هم به کندى انجام می گیرد، افزایش نرخ بیکارى جوانان در سال جارى میلادى ادامه پیدا خواهد کرد، پیش از آنکه در سال ۲۰۱۱ احتمال بهبودى در این وضعیت ایجاد بشود.

ایران از لحاظ اشتغال جوانان در چه وضعیتى است و آیا اصولا در این گزارش به وضعیت بازار کار ایران هم اشاره اى شده؟

گزارش سازمان بین المللى کار به بررسى تک تک کشور ها نپرداخته، ولى از وضعیت بازار کار در سطوح منطقه اى صحبت کرده، مثل خاور میانه، و در این منطقه اشتغال جوانان یک معضل بزرگ و ریشه دار هست. در ایران جمعیت متولد دهه ۱۳۶۰ و اوایل دهه ۱۳۷۰، از جمله آنهایى که تحصیل کرده اند، با یک بازار کار به شدت نامساعد روبه‌رو هستند که البته ارتباط زیادى به بحران اقتصادى بین المللى ندارد و از وضعیت داخلى ایران منشا گرفته است. نرخ رسمى بیکارى در ایران در حال حاضر ۱۴.۶ در صد اعلام شده ولى نرخ واقعى بیکارى بالا تر از این ها است. بر اساس ارزیابى هاى کارشناسى، نرخ بیکارى در میان جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال ایران، آنهایى که وارد بازار کار شده اند، دو برابر نرخ بیکارى در افرادى است که بالاى ۲۴ سال سن دارند.
XS
SM
MD
LG