لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

خالق «خرگوش‌ها» درگذشت


جان آپدایک، نویسنده پرکاری که حضوری برجسته و مسلم در ادبیات دوران پس از جنگ آمریکا داشت و نگارنده آثاری متعدد در مورد زوایای گوناگون زندگی در شهرهای کوچک آمریکا، روز سه شنبه بر اثر سرطان ریه و در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره ۲۸ ژانویه در مطلبی در بزرگداشت جان آپدایک می نویسد: «خبر درگذشت وی روز ۲۷ ژانویه در بیانیه ای از سوی بنگاه نشر آثار وی "آلفرد کنوپف" در ماساچوست اعلام شد و طی آن مرگ جان آپدایک فقدانی بزرگ برای عالم ادبیات آمريکا توصیف شد.»
جان آپدایک کار نویسندگی را از اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی در مجله نیویورکر آغاز کرد و در تمام نیم قرن گذشته با نیرویی فوق العاده به خلق آثار ادبی ادامه داد؛ نتیجه آن انتشار بیش از ۵۰ کتاب است.

وی علاوه بر مقاله، نقدهای ادبی و داستان های کوتاه در تمام عرصه های کار ادبی فعال بود. از جمله آثار وی بیش از ۲۰ داستان بلند، یک نمایشنامه و یک کتاب خاطرات است.

روزنامه گاردین در باره جان آپدایک می نویسد: «از زمان انتشار اولین کتاب وی در سال ۱۹۵۸ -که یک مجموعه شعر بود- تا امروز غیر از ۵ سال، هر سال کتابی جدید از این نویسنده عرضه شد. با وجود حجم وتنوع وسیع آثار ادبی جان آپدایک، کیفیت کار وی دست کمی از نویسندگان دیگر نداشت. او عاشق کلام بود و وفاداری او به دقت زبان و کلام در تمامی آثار وی موج می زد.»

مشهورترین اثر وی، مجموعه "خرگوش ها" است، که منعکس کننده علاقه وافر وی به خاطرات دوران کودکی نویسنده در پنسیلوانیا است.

ماجراهای چهار کتاب داستان بلندی که جزو این مجموعه انتشار یافت در یک شهر فرضی اتفاق می افتند که با محل سکونت وی در دوران کودکی شباهت فراوان دارد. در این مجموعه او به زوایای گوناگون زندگی مردم و شخصیت های سال های پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا می پردازد. به خصوص آن گروهی که در حومه های بزرگ و جدید ِ حاشیه شهرهای آمریکا زندگی می کردند.

جان آپدایک برای دو کتاب خود از مجموعه خرگوش ها به نام های «خرگوش ثروتمند است» و «خرگوش در حال استراحت»، برنده جایزه ادبی پولیتزر شد.

گاردین می نویسد: «جان آپدایک تواضع و گوشه گیری ویژه ای داشت و یک بار گفته بود: "من معتقدم که نویسنده باید خوانده شود و نه اینکه دیده شود." با این وجود در مقاطعی او حتی برخلاف تمایل خود به دنیای پر زرق و برق شهرت کشیده شد. نمونه آن تهیه فیلمی بود بر اساس داستان بلند وی به نام "جادوگران ایستویک" که در آن ستارگان هالیوود نظیر جک نیکلسون و میشل فایقر ایفای نقش کردند. جان آپدایک بعدها گلایه کرد که این فیلم بدون توجه به کتاب ساخته شده و اثر وی را مخدوش کرده است.»

جان آپدایک در دوران کودکی از بیماری های فراوان رنج می برد و بنابراین به خواندن کتاب پناه می برد. در دوران جوانی او آثار نویسندگانی نظیر پروست، شکسپیر و فیلیپ روث را می خواند. او در توصیه به نویسندگان جوان می گفت: «آنقدر آثار کلاسیک بخوانید تا شما را به وجد بیاورند. اساسی ترین ابزار برای فراگیری هنر نویسندگی خواندن آثار دیگران به خصوص آثار کلاسیک است.»

جان آپدایک، ادبیات انگلیسی را در دانشگاه هاروارد خواند و پس از پیوستن به گروه نویسندگان مجله نیویورکر، نویسندگی حرفه ای را آغاز کرد و در تمام نیم قرن پس از آن برای خلق آثار خود پیاپی به دنیای تخیلی دوران کودکی خود باز می گشت. داستان های او مملو از زوایای گوناگون زندگی عادی مردمان طبقه متوسط آمریکا، ارزشهای اخلاقی و چالشهای آنان در زندگی روزمره است. جان آپدایک می گفت اوسعی کرده تمام این موارد که زیبایی خاص خود را دارند، در قالبی سرگرم کننده و طنز آمیز ارایه کند.
XS
SM
MD
LG