لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

واشینگتن‌پست به نقل از دو مقام اروپایی: طراح حملات پاریس کشته شده


تصویری از اباعود در نشریه انگلیسی‌زبان «داعش»
تصویری از اباعود در نشریه انگلیسی‌زبان «داعش»

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از دو مقام ارشد اروپایی می‌گوید در عملیات نیروهای ویژه پلیس فرانسه در بامداد چهارشنبه در سن دنی، در حومه پاریس، عبدالحمید اباعود، «طراح حملات پاریس» کشته شده است.

پیش از این گزارش‌هایی از مرگ دست‌کم دو نفر در جریان یورش پلیس به آپارتمانی در حومه شمالی پاریس منتشر شده بود. یکی از کشته‌شدگان زنی‌ست که خود را منفجر کرده است.

در پی عملیات نیروهای پلیس فرانسه هشت مظنون نیز دستگیر شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی گفته است احتمالا زنی که خود را منفجر کرده از اعضای خانواده اباعود است.

بیش از ۱۰۰ پلیس و سرباز فرانسوی در عملیات بامداد چهارشنبه شرکت کردند که در جریان آن مناطق اطراف مسدود و بیش از پنج‌هزار گلوله شلیک شده است.

مقام‌های فرانسوی می‌گویند در حال تشخیص هویت بقایای جسد یا اجساد کشف‌شده در محل هستند. فرانسوا مولن، دادستان پاریس به خبرنگاران گفته است او هنوز نمی‌تواند هویت کشته‌شدگان را فاش کند.

ایالات متحده نیز گفته منتظر اعلام رسمی هویت افرادی‌ست که در عملیات در سن‌دنی کشته شده‌اند.

روزنامه واشینگتن‌پست می‌گوید دو مقام ارشد اروپایی که خبر کشته شدن اباعود را تائید می‌کنند از دو کشور مختلف قاره هستند و از نزدیک تحقیقات در مورد حملات پاریس را دنبال می‌کنند.

اباعود در مصاحبه‌ای با نشریه «حکومت اسلامی» گفته است دست‌کم یک بار توسط یک افسر پلیس متوقف شده، اما او نتوانسته‌ هویت واقعی‌اش را شناسایی کند، در نتیجه رها شده است.
اباعود در مصاحبه‌ای با نشریه «حکومت اسلامی» گفته است دست‌کم یک بار توسط یک افسر پلیس متوقف شده، اما او نتوانسته‌ هویت واقعی‌اش را شناسایی کند، در نتیجه رها شده است.

در هر صورت مشخص نیست او چگونه کشته شده است؛ در جریان یورش پلیس و به دست آنها، یا در جریان انفجار زنی که در آپارتمان بوده یا به دست خودش.

دادستانی پاریس گفته است محل اختفای مظنونین از طریق یک تلفن دور انداخته‌شده پیدا شده است.

عبدالحمید اباعود، بلژیکی‌ست، تبار مراکشی دارد و گفته می‌شود پیشتر نیز برای طراحی و انجام حملاتی، از سوریه به اروپا بازگشته بود.

نشریه «تایم» مصاحبه‌ای از او را با نشریه انگلیسی‌زبان «حکومت اسلامی» بازتاب داده است؛ در این مصاحبه اباعود از جمله می‌گوید دست‌کم یک بار توسط یک افسر پلیس متوقف شده، اما او نتوانسته‌ هویت واقعی‌اش را شناسایی کند، در نتیجه رها شده است.

عبدالحمید اباعود تاکید کرده است که پلیس بلژیک از قبل او را می‌شناخته و زیر نظر داشته است.

حملات جمعه گذشته در پاریس که طراحی آن به اباعود نسبت داده شده است، دست‌کم ۱۲۹ کشته برجای گذاشته است. این حملات در شش نقطه از شهر پاریس، با تیراندازی به مردم و انفجارهای انتحاری صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG