لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

واکنش ایران به خبر «ربوده شدن» عباس یزدی در دبی


به دنبال اظهارات يک منبع در دولت بريتانيا در خصوص احتمال ربوده شدن عباس يزدانپاه يزدی توسط عوامل ايران در دبی، عباس عراقچی،‌سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز یکشنبه ۱۳ مردادماه گفته است که این موضوع در حال بررسی است.

به گزارش وب سايت خبری تسنيم،‌ عباس عراقچی گفته است: «ما اين خبر را از طريق رسانه‌ها شنيده‌ايم و در حال بررسی جزئيات اين موضوع هستيم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران اضافه کرده است: «جمهوری اسلامی ايران هرنوع اقدام غيرقانونی توسط نهادهای کشورمان در دوبی و ساير کشورها را تکذيب ‌می‌کند.»

خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منبعی در دولت بریتانیا می‌گوید لندن اتهام ربوده شدن عباس یزدان‌پناه (یزدی)، مدیر شرکتی که نامش در پرونده استات اویل به میان آمده، در دبی را، که متوجه «عوامل ایران» است، جدی می‌گیرد.

سوم مرداد ماه آتنا یزدی، همسر آقای یزدی به وب‌سایت «7Days» در دبی گفته بود نگران است که «نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایرانی همسرش را ربوده باشند».

اینک با گذشت نزدیک به ۱۰ روز از این گفت‌وگو، خبرگزاری رویتز می‌گوید همین نگرانی‌ میان مقام‌های بریتانیایی نیز وجود دارد.

عباس یزدان‌پناه یزدی (عباس یزدی) در اوایل تیرماه در دبی ناپدید شد.

آقای یزدی، شهروندی با تابعیت بریتانیایی و ایرانی‌ است که نامش در زمان پرونده «استات اویل» مطرح شد؛ پرونده‌ای که در آن اتهاماتی به مهدی هاشمی زده شده است.

موضوع استات اویل به ده سال پیش باز می‌گردد. در آن زمان ایالات متحده پرونده‌ای را گشود که بر اساس آن استات اويل متهم شده بود «ممکن است» به یک شرکت ايرانی رشوه داده باشد تا با استفاده از نفوذ اين شرکت در وزارت نفت ايران قراردادهايی را به‌دست آورد.

استات اویل، بزرگ‌ترین شرکت فعال نفتی در نروژ است.

آن زمان مجلس ایران نیز طرحی برای تحقیق و تفحص در این زمینه تصویب کرد.

نام شرکت ایرانی که در این جریان به گرفتن رشوه متهم شده بود، شرکت «هورتون» بود که عباس یزدی مدیر آن بود.

همسر آقای یزدی به وب‌سایت «7Days» در دبی گفته که مهدی هاشمی و عباس یزدی از دوستان دوران کودکی بوده‌اند.

اما خود هاشمی از اولاف فییل، یکی از مدیران شرکت استات اویل، که او را به رشوه‌گیری متهم کرده بود، شکایت کرده است. این شکایت پس از آنکه مجلس ششم ایران اعلام کرد «ردپایی از هاشمی» در موضوع رشوه «به شرکت هورتون» برای واگذاری پروژه به شرکت استات اویل وجود ندارد، انجام شد.

وکیل مهدی هاشمی مهر ماه سال گذشته اعلام کرد برای آقای فییل احضاریه ارسال می‌شود.

سال ۱۳۸۹ و زمانی‌که موضوع استات اویل دوباره بالا گرفت، دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی در واکنش به مقاله‌ای در روزنامه ابتکار، جوابیه‌ای ارسال کرد که در بخشی از آن آمده است: «شرکت «هورتن» در یکی از جزایر دریای کارائیب ثبت شده، صاحب آن هم کسی است به‌نام آقای عباس یزدان‌پناه (یزدی) که ایرانی‌الاصل است، اما الان تبعه انگلیس است.»

بنا بر این جوابیه آقای یزدی در بریتانیا شرکت ثبت کرده و «استات اویل با این شرکت قراردادی منعقد کرده بوده» تا برای ۱۱ سال خدمات مشاوره‌ای بگیرد و بیش از دو میلیون دلار دریافت کند.

دفتر آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید در این زمینه کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شد، ولی از آنجایی‌که پلیس نروژ اطلاعاتی به طرف ایرانی نداد، کار به وزارت اطلاعات وقت سپرده شد.

در نهایت وزرات اطلاعات ایران در زمان علی یونسی گزارش داد «عدم ارائه هیچگونه مدرک از سوی دولت و شرکت نروژی» و «نتایج حاصله از حساب‌های آقای عباس یزدی در سوئیس» نشان می‌دهد که ارتباط مالی میان او و مهدی هاشمی وجود ندارد.

با این همه نام عباس یزدی همچنان مطرح بود، پرونده استات اویل نیز بار دیگر میان کشیده شد و دوباره اتهاماتی در این زمینه به مهدی هاشمی زده شده است.

مهدی هاشمی که خود در بریتانیا بود پس از بازگشت به ایران سوم مهر ماه ۱۳۹۱ بازداشت و پس از حدود سه ماه حبس انفرادی به قید وثیقه آزاد شد.

بهمن ماه سال گذشته غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در مورد پرونده مهدی هاشمی گفته بود که او با اتهام‌های «مالی و امنیتی» روبه‌رو است.

در تازه‌ترین اخباری که در مورد این پرونده منتشر شده ، قاضی «ایرادهای سنگینی» را به آن وارد کرده و گفته است زمان رسیدگی به آن طولانی می‌شود.

آتنا یزدی در مصاحبه‌ای دیگر با رادیو کوچه گفته است «هیچ‌گاه رابطه اقتصادی میان (همسر) او مهدی هاشمی وجود نداشته است».

این زوج، به گفته آتنا یزدی، از ۱۰ سال پیش ساکن دبی بوده‌اند.

خانم یزدی در این مصاحبه این احتمال را مطرح می‌کند که «ربوده شدن» عباس یزدی برای «تحت فشار قرار دادن مهدی هاشمی‌ است».

در گزارش تازه رویترز در مورد «جدی» گرفته شدن اتهام ربوده شدن عباس یزدان‌پناه (یزدی)، به نقل از سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا آمده که لندن از ایران خواسته است تا هر اطلاعاتی در مورد «محل» او دارد با بریتانیا در میان بگذارد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا، آن کشور «جدا نگران سلامتی آقای یزدی‌ است».

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا هیچ جزئیاتی در مورد گذشته آقای یزدی ارائه نکرده است.
XS
SM
MD
LG