لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۵

شمار قربانیان غیرنظامی بحران افغانستان؛ بالاترین در ۷ سال گذشته


قربانی شدن غیرنظامیان افغان، از جمله در موج حملات انتحاری، همچنان ادامه دارد؛ در تصویر چهارم ژانویه، انفجاری در کابل
قربانی شدن غیرنظامیان افغان، از جمله در موج حملات انتحاری، همچنان ادامه دارد؛ در تصویر چهارم ژانویه، انفجاری در کابل

سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده است که شمار غیرنظامیان کشته شده در نبردها و تنش‌های داخلی افغانستان، به بالاترین میزان در هفت سال گذشته رسیده است.

طالبان و شورشیان دیگر مسئول کشته و زخمی‌شدن بیش از ۶۰ درصد قربانیان بحران هستند.

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای که ۲۵ بهمن ماه منتشر شده، می‌گوید دست‌کم ۳۵۴۵ غیرنظامی در سال ۲۰۱۵ کشته و ۷۴۵۷ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. به این ترتیب شمار قربانیان با چهار درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۴، به بالاترین میزان طی هفت سال گذشته رسیده است.

سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۹ میلادی شروع به ثبت شمار قربانیان غیرنظامی در افغانستان کرده است. در مجموع نام نزدیک به ۵۹ هزار کشته و زخمی، طی این مدت ثبت شده است.

آمار منتشرشده از نقش طرف‌های درگیر در قربانی شدن غیرنظامیان؛ قرمز: نیروهای دولتی- سبز: درگیری بین نیروهای دولتی و شورشیان- بنفش: دیگران- آبی: شورشیان

به گزارش خبرگزاری رویترز نیکلاس هایسوم، مدیر ماموریت ملل متحد در افغانستان، در بیانیه خود گفته است «صدماتی که به غیرنظامیان وارد شده، کاملا غیر قابل قبول است».

بازرسان و محققان سازمان ملل می‌گویند نبردها بین نیروهای دولتی و شورشیان سبب شده که شمار بیشتری از غیرنظامیان در حلقه آتش گیر کنند. آنها برای نمونه به درگیری‌های شدید در قندوز در اردیبهشت ماه گذشته و نیز موج حملات انتحاری در کابل اشاره می‌کنند.

۳۷ درصد قربانیان غیرنظامی در پی درگیری‌های زمینی، ۲۱ درصد از آنها به دلیل انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای و ۱۷ درصد نیز در حملات انتحاری هدف قرار گرفته‌اند.

نیروهای نظامی خارجی مسئول کشته شدن ۱۰۳ نفر و زخمی شدن ۶۷ نفر معرفی شده‌اند. افزایش آماری کشته‌شدگان در پی حملات نیروهای خارجی، بیش از همه به حمله هوایی نیروی هوایی ایالات متحده به درمانگاه سازمان پزشکان بدون مرز باز می‌گردد. در آن حمله دست‌کم ۲۲ نفر کشته شدند، انتقادات زیادی از ارتش آمریکا شد، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رسما غذرخواهی کرد و وزارت دفاع ایالات متحده نیز گفت به خانواده قربانیان غرامت می‌پردازد.

سازمان ملل می‌گوید در سال گذشته گروه‌های شورشی، مانند طالبان، مسئول کشته و زخمی شدن ۶۲ درصد کل قربانیان بحران داخلی افغانستان بودند.

این سازمان در عین حال از طرف‌های درگیر انتقاد کرده که به درخواست‌هایش برای محدود کردن قربانیان، بی‌توجه بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG