لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان آغاز شد


رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده افغانستان از ساعت هفت بامداد (به وقت محلی) روز شنبه ۱۶ فروردین در سراسر آن کشور آغاز شد.

این نخستین بار است که انتقال دمکراتیک قدرت با مدیریت افغان‌ها در آن کشور انجام می‌شود.

همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای ولایتی نیز برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست‌جمهوری روز شنبه به سیزده سال ریاست حامد کرزی، پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، پایان می‌دهد.

آقای کرزی که خود از اولین کسانی بود که در حوزه رای‌گیری حاضر شد گفته است «از مردم می خواهیم با وجود باران و خنک (سردی هوا) و تهدید دشمنان، برآیند، به کاندیدای دلخواه خود آزادانه و سری رای بدهند و کشور را موفق بگردانند».

شبه‌نظامیان طالبان این انتخابات را تحریم کرده و روند آن را تهدید کرده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پیشتر گفته بود که همه نیروهای زمینی و هوایی آن کشور در روز رای‌گیری به حال آماده‌باش در می‌آیند.

رادیو آزادی، بخش دری‌زبان رادیو اروپای آزاد، می‌گوید ۳۵۰ هزار نیرو برای تامین امنیت انتخابات در آن کشور مستقر شده‌اند. خبرگزاری فرانسه نیز از قول وزیر کشور گفته است ۴۰۰ هزار تن از نیروهای پلیس، ارتش و نیروهای امنیتی تامین امنیت انتخابات را بر عهده دارند.

پیش‌بینی شده است که تا ۱۳ میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند. ده‌ها هزار ناظر افغان بر روند آن نظارت می‌کنند.

به گفته رادیو آزادی، ناظران خارجی پس از حمله ماه گذشته به هتل سرینا در کابل، که در آن تعداد زیادی از آنها زندگی می‌کردند، آن کشور را ترک کردند.

بنا به گزارش خبرنگاران رادیو آزادی از برخی شهرهای بزرگ آن کشور، شهروندان افغان از ساعات اولیه رای‌گیری «حضوری گسترده» در آن داشته‌اند.

هشت نامزد برای تصاحب مقام ریاست‌جمهوری در افغانستان با یکدیگر رقابت می‌کنند؛ عبدالله عبدالله (وزیر خارجه پیشین)، اشرف غنی احمدزی (رابط ارشد پیشین برای انتقال مسئولیت‌ها از ناتو به نیروهای افغان)، زلمی رسول (وزیر پیشین خارجه)، عبدالرب رسول سیاف (از رهبران جهادی)، قطب‌الدین هلال، امین ارسلا، داود سلطانزوی و گل آغا شیرزی.

این انتخابات در حالی برگزاری می‌شود که تنها یک روز پیش از آغاز آن دو خبرنگار و عکاس زن خارجی در این کشور هدف تیراندازی یک پلیس افغان قرار گرفتند و در پی آن عکاس خبری -برنده جایزه پولیتزر- کشته و خبرنگار دیگر زخمی شد.
XS
SM
MD
LG