لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

انتقادها در افغانستان پس از درخواست پناهندگی نخستین خلبان زن آن کشور


خانم رحمانی در کابل، تصویر از آوریل ۲۰۱۵
خانم رحمانی در کابل، تصویر از آوریل ۲۰۱۵

برخی از شهروندان و مقام‌های افغانستان از خبر درخواست پناهندگی نخستین خلبان زن این کشور به آمریکا «خشمگین» شده‌ و به انتقاد از آن پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع افغانستان روز یکشنبه خبرهای مربوط به درخواست پناهندگی نیلوفر رحمانی، خلبان ۲۵ ساله این کشور را که برای یک دوره آموزشی هجده ماهه در آمریکا به سر می‌برد تائید کرد.

روزنامه وال استریت جورنال به نقل از خانم رحمانی نوشته بود که او فکر می‌کند در صورت بازگشت به افغانستان، «جانش در خطر خواهد بود».

نیلوفر رحمانی که ۲۵ سال سن دارد، در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه «زنان شجاع» شده بود که از سوی وزارت خارجه آمریکا اهدا می‌شود. او «نماد تلاش برای بهبود وضعیت زنان در کشور افغانستان»، یک دهه پس از سقوط طالبان توصیف می‌شود.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با اشاره به اینکه آمریکا میلیاردها دلار صرف پرورش نیروهای امنیتی افغانستان کرده، ابراز امیدواری کرد که درخواست پناهندگی رحمانی رد شود.

او می‌گوید «وقتی سربازی از وضع امنیتی شکایت می‌کند، آنوقت مردم عادی چه باید بکنند؟» به عقیده رادمنش، رحمانی «بهانه‌ای برای خودش تراشیده» در حالیکه صدها زن تحصیل‌کرده و فعال حقوق مدنی در این کشور مشغول به کار هستند و افغانستان برای آنها «جای امنی است».

به گزارش رویترز، رحمانی که مدرسه پرواز را در سال ۲۰۱۲ به اتمام رسانده بود، باید روز شنبه به کشورش باز می‌گشت.

ماجرای نیلوفر رحمانی به عنوان زنی که وارد یک حیطه حرفه‌ای مردانه شده بود، در کشوری که برای رفتارهای سنتی با زنان مشهور است، مورد توجه قرار گرفته بود.

اما شهرت و موفقیت او بدون هزینه نبود. او قبلا گفته بود که خود و خانواده‌اش نه تنها از سوی طالبان بلکه از سوی برخی بستگانشان هم تهدید شده‌اند و چند بار مجبور به جابه‌جایی شده‌اند.

اما خبر درخواست پناهندگی رحمانی باعث نارضایتی برخی از افغان‌ها در رسانه‌های اجتماعی شده است. کاربران این رسانه‌ها، رحمانی را متهم می‌کنند که به خرج دولت برای تکمیل کلاس‌های خلبانی‌ اقدام کرده است. یکی از کاربران فیس بوک گفته است نیلوفر رحمانی «یک میلیون دلار از جیب مردم افغانستان به قاچاقچیان داده تا به آمریکا برود و از آنجا درخواست پناهندگی کند».

در یکی دو سال گذشته شماری از سربازان افغان که در آمریکا در حال آموزش بودند، ناپدید شده‌اند و دست کم یکی از آنها هنگام تلاش برای عبور از مرز کانادا بازداشت شده است.

XS
SM
MD
LG