لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۰

عملیات نیروهای آمریکایی علیه اسلام‌گرایان در آفریقا


نیروهای الشباب در سومالی (در تصویر اعضای این گروه در موگادیشو) حضوری گسترده دارند
نیروهای الشباب در سومالی (در تصویر اعضای این گروه در موگادیشو) حضوری گسترده دارند
جرج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای روز شنبه ۱۳ مهرماه، اعلام کرد که نیروهای نظامی آن کشور «علیه تروریست شناخته‌شده الشباب، عملیات ضد تروریستی اجرا کرده‌اند.»

مشخص نشده است که این «چهره شناخته‌شده» الشباب طی این عملیات کشته شده است یا نه ولی بنا بر گزارش‌ها بازداشت او موفقیت‌آمیز نبوده است.

این چهره الشباب متهم به دست داشتن در حمله ماه گذشته میلادی به مرکز خرید «وست‌گیت» در کنیا است؛ حمله‌ای که با گروگان‌گیری و درگیری‌های چند روزه همراه بود و نزدیک به ۷۰ کشته برجای گذاشت.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز می‌گوید نیروهای آمریکایی انس اللیبی، از اعضای عالی‌رتبه القاعده را در لیبی بازداشت کرده‌اند.

این عضو القاعده، متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری سال ۱۹۹۸ در دو سفارت‌خانه آمریکا در کنیا و تانزانیاست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول یک مقام‌ آمریکایی این خبر را تائید کرده است. این خبرگزاری از قول مقامی که نامش فاش نشده می‌گوید در عملیات لیبی نیروهای آمریکایی آسیبی ندیده‌اند.

از سوی دیگر نیویورک‌تایمز می‌گوید عملیات در سومالی، بزرگ‌ترین عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در آن کشور از سال ۲۰۰۹ میلادی‌ست؛ زمانی‌که نظامیان آمریکایی، صالح علی صالح نبهان، یکی از اعضای مهم القاعده را در میانه سپتامبر کشتند.

شبکه خبری فاکس می‌گوید «دست‌کم یکی از اعضای الشباب» در عملیاتی که در سومالی انجام شده، کشته شده است.

مقام‌های سومالی نیز عملیات را تائید کرده‌اند و می‌گویند «علیه پیکارجویان خارجی در شهر براوه» در جنوب شرقی آن کشور انجام شده است.

نیویورک‌تایمز نیز گزارش داده که این عضو الشباب «به نظر می‌رسد که کشته شده است» ولی «نیروهای نظامی در پی درگیری مجبور شدند پیش از آنکه مرگ این فرد را تائید کنند، از محل عقب بنشینند».

بندر براوه در سومالی یکی از پایگاه‌های اصلی الشباب محسوب می‌شود.

یک مقام عالی‌رتبه دولتی در سومالی به نیویورک‌تایمز گفته است که آن کشور از عملیات در براوه از پیش مطلع شده بود.

همزمان در روز شنبه یک سخنگوی نظامی کنیا گفت چهار تن از کسانی که در حمله مرگبار به مرکز خرید در نایروبی دست داشته‌اند را شناسایی کرده است. رسانه‌های محلی این افراد را «ابو برا سودانی، عمر نبهان، خطاب کینی» و فردی به نام «عمیر» معرفی کرده‌اند.

عمر نبهان شهروند کنیاست و به نظر می‌رسد رابطه‌ای با صالح علی صالح نبهان، همان عضو القاعده که چهار سال پیش در سومالی کشته شد، داشته باشد.

صالح علی صالح نبهان نیز مانند انس اللیبی -که گزارش‌ها از دستگیری او حکایت دارند- متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۸ در سفارت‌خانه‌های آمریکا بود.

یک شاهد از براوه به نیویورک‌تایمز گفته است که خانه‌ای که به آن حمله شده، محل شناخته‌شده‌ای بود که اعضای الشباب در آن جمع می‌شدند. به گفته این شاهد در زمان حمله «۱۲ نفر از اعضای حرفه‌ای الشباب در این خانه بودند».

یک سخنگوی این گروه، پیشتر از دست داشتن ترکیه و فرانسه در عملیات مشترک با نیروهای آمریکایی گفته بود، آنچه هر دو کشور رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG