لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

احمدی‌نژاد از سخنرانی در مراسم درگذشت آیت‌الله خمینی «حذف شد»


شبکه خبری ایران، از منابع خبری دولت ایران، سیزدهم خرداد در خبری کوتاه از حذف محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری، از فهرست سخنرانان مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی گفته است.

این خبر می‌افزاید «بر اساس برنامه ای که ستاد برگزاری مراسم ارتحال امام اعلام کرده است، ۱۴ خرداد امسال، دکتر محمود احمدی نژاد، فرصت ایراد سخنرانی ندارد.»

به نوشته این شبکه خبری هیچ یک از مسئولان در این مورد توضیحی ارائه نکرده است.

درصورتی که محمود احمدی‌نژاد در این مناسبت سالیانه سخنرانی نکند، نخستین بار خواهد بود که رئیس‌جمهوری ایران از فهرست سخنرانان مراسم کنار گذاشته می‌شود.

پیشتر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روسای جمهور وقت به مدت ۱۶ سال و محمود احمدی‌نژاد به مدت هفت سال در این مراسم سخنرانی کرده‌اند.

خبرگزاری فارس نیز در مورد مراسم امسال نوشته است که ابتدا حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی به حاضران خوش آمد می‌گوید و سپس آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی خواهد کرد.

محمد علی انصاری، دبیر ستاد برگزارکننده این مراسم سالیانه، پنجم خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران به برخی «محدودیت‌ها در ساخت حرم و محذورات دیگر» در برگزاری مراسم امسال اشاره کرده بود. او این توضیحات را با اشاره به «موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری» داده بود.

در این نشست خبری یکی از خبرنگاران در مورد «لغو اکثر برنامه‌های سال گذشته در مراسم امسال» و اینکه «آیا ارتباطی به حوادث سال‌های قبل یا انتخابات دارد» پرسیده بود.

ریاست ستاد برگزارکننده مراسم نیز گفته بود: این اتفاق هیچ ارتباطی با انتخابات یا مراسم سال های گذشته ندارد. او افزوده بود «از شما درخواست می کنم به فضای قابل دسترس حرم در سال جاری سر بزنید تا متوجه شوید، گنجایش حرم، حداکثر هزار تا دو هزار نفر است و در صورت برگزاری هرگونه مراسم غیرمعمول، احتمال آسیب رسیدن به مردم وجود دارد».

آقای انصاری توضیحی در مورد «مراسم غیرمعمول» نداده است. اما اشاره به انتخابات در سخنان اسماعیل احمدی‌مقدم، رئیس پلیس ایران نیز دیده می‌شود. او دو روز پیش در مورد فعالیت‌های پلیس در مراسم بزگداشت آیت‌الله خمینی گفته بود «پلیس از برگزاری کارناوال‌های انتخاباتی در حرم جلوگیری کرده و با افرادی که بخواهند دسته و گروه تشکیل دهند برخورد جدی می‌کند.».

از زمان آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این مراسم با حاشیه‌هایی روبه‌رو بوده است.

در مراسمی که در سال ۱۳۸۹ برگزار شد سخنرانی حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی با تشنج و شعارهایی از سوی شرکت‌کنندگان همراه بود که از جمله نوه «واقعی» آیت‌الله خمینی را «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان می‌نامیدند. در آن زمان گزارش‌ها و اخباری منتشر شدند که هواداران محمود احمدی‌نژاد و نیز رفتار او را پیش از سخنرانی حسن خمینی، عامل تشنج می‌دانستند.

اما یک سال بعد، در سال ۱۳۹۰ تشنج به سخنرانی خود محمود احمدی‌نژاد کشید. این‌بار شعارهایی علیه نزدیکان رئیس دولت سر داده شد.

محمود احمدی‌نژاد عصر روز گذشته در مراسم دیگری که برای آیت‌الله خمینی در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، سخنرانی کرد.
XS
SM
MD
LG