لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

عفو بین‌الملل خواستار «آزادی فوری» امید کوکبی شد


سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که ۲۸ آبان منتشر کرد، خواستار آزادی «بی‌قید و شرط» و «فوری» امید کوکبی، فیزیک‌دان جوانی شده است، که به گفته این سازمان به‌دلیل سرباز زدن از کار برای ساز و کارهای نظامی و امنیتی ایران در زندان است.

امید کوکبی دانشجوی فوق دکترای فیزیک در ایالات متحده، ۳۱ ساله، بهمن ماه سال ۱۳۸۹ در «فرودگاه امام» در تهران بازداشت شد. او در زمان بازداشت در حال بازگشت از سفر خود به ایران برای دیدار با اعضای خانواده‌اش، به آمریکا بود.

امید کوکبی به مدت ۱۵ ماه در بازدشت موقت بوده است.

در نهایت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ دادگاه او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. گفته می‌شود آقای کوکبی در دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ۱۳ تن که به «جاسوسی برای اسرائیل» متهم شدند، محکوم شده است.

اتهام‌ها او «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، ارتباط با دولت متخاصم و کسب درآمد نامشروع» عنوان شد. آنچه خود رد کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید امید کوکبی از نگاه این ساز و کار مدافع حقوق بش «زندانی عقیده» است.

این سازمان دلیل محکومیت آقای کوکبی را همکاری نکردن او با پروژه‌هایی نظامی برای سازمان‌های نظامی و امنیتی ایران می‌داند.

خود این دانشجوی فوق دکترا در رشته فیزیک در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه در تیر ماه سال ۱۳۹۰ از اقرارهایش «تحت فشار بازجویان»، «افسوس» خورده بود.

او در عین حال از «فشارهای متعدد به خود و خانواده‌اش» نوشته و پرسیده بود: «چگونه می‌شود به کسی که متهم به جاسوسی یا ارتباط با اجانب است اطمینان کرد و او را به محرمانه‌ترین و سری‌ترین بخش اسرار نظام دعوت کرده و از او درخواست همکاری نمود‌؟»

امید کوکبی در حالی که در زندان به سر می‌برد اما از دانشگاه‌های ایران برای سخنرانی نیز دعوت‌نامه گرفته است.

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی، در مرداد ماه امسال نوشته بود از امید کوکبی برای سخنرانی در زمینه تکنولوژی لیزری در کنفرانس سالانه فیزیک ایران در دانشگاه بیرجند دعوت شده است اما نهادهای امنیتی با این درخواست مخالفت کرده اند.
XS
SM
MD
LG