لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۰

مرگ «بیش از هفت هزار» مبتلا به ایدز در ایران طی ۳۰ سال


شکرالله سلمان‌زاده، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان از مرگ هفت هزار و ۳۸۷ نفر از مبتلایان به بیماری ایدز در ایران خبر داده که ۶۶۲ نفر از آنها در استان خوزستان زندگی می‌کردند.

به گزارش «ایسنا»، آقای سلمان‌زاده این «آمار تجمعی» را در همایش روز جهانی ایدز که روز دوشنبه ۱۶ آذر در اهواز برگزار شد، بیان کرده است.

آمار تجمعی، همه مبتلایان و قربانیان این بیماری از سال ۱۳۶۵ تاکنون را دربرمی‌گیرد.

سلمان‌زاده آمار مبتلایان شناخته‌ شده به ویروس ایدز در خوزستان را دو هزار و ۳۳۲ نفر اعلام کرده و گفته «شتاب ابتلا به ایدز از شتاب درمان بیشتر است.»

آمار قربانیان جان باخته بر اثر بیماری ایدز در شرایطی از سوی این مقام مسئول بیان شده که وزارت بهداشت سال ۱۳۸۸ تعداد قربانیان آن را تا سه ماهه دوم سال ۸۸ حدود سه هزار و ۴۰۹ نفر اعلام کرده بود.

انتقال ویروس ایدز در ایران آن‌طور که مقام‌های بهداشتی می‌گویند از سه طریق استفاده از سرنگ مشترک، روابط جنسی و از مادر به کودک شتاب فراوانی گرفته است.

سلمان‌زاده هم نسبت به افزایش مبتلایان به ویروس ایدز از طریق «رفتار پر خطر جنسی» اظهار نگرانی کرده و گفته «انتقال ویروس HIV از راه تماس جنسی در کشور به دو برابر» افزایش داشته است.

مقام‌های بهداشتی در ایران از زنان و کودکان به عنوان دو گروهی نام می‌برند که آمار بیماری ایدز در میان آن‌ها رو به گسترش است.

۱۰ آذر ماه امسال مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز اعلام کرد به خاطر تغییر روش انتقال ویروس ایدز، رشد ابتلای زنان به این بیماری در ایران ۱۰ برابر شده است.

خانم محرز گفته آمار زنان مبتلا به بیماری ایدز در ایران به ۱۹ درصد رسیده که همین مسئله موجب افزایش کودکان مبتلا به این بیماری در کشور شده است.

براساس گزارش وزارت بهداشت، انتقال از طریق مادر به کودک ۳ درصد از موارد ابتلا به ایدز در سال ۹۲ را تشکیل داده‌ است.

وزارت بهداشت ایران، آمار مبتلایان به ایدز در سال ۹۲ را ۲۷ هزار و ۸۸۸ نفر اعلام کرده که براساس این آمار، ۸۸.۷ درصد مبتلایان به این بیماری مرد و ۱۱.۳ درصد زن هستند.

XS
SM
MD
LG