لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

اندونزی به عملیات جست‌وجوی قربانیان سانحه ایر-آسیا پایان می‌دهد


از خود هواپیما، بخش بزرگی از بدنه و دستگاه ضبط اطلاعات و صدهای کابین خلبان (موسوم به جعبه سیاه) پیدا و از آب بیرون کشیده شده است
از خود هواپیما، بخش بزرگی از بدنه و دستگاه ضبط اطلاعات و صدهای کابین خلبان (موسوم به جعبه سیاه) پیدا و از آب بیرون کشیده شده است

در حالی‌که همچنان جسد نزدیک به یک سوم قربانیان سانحه مرگبار هواپیمای ایر-آسیا بر فراز آب‌های جاوه‌ی اندونزی پیدا نشده است، دولت آن کشور اعلام کرد روز یک‌شنبه پیش‌رو به عملیات جست‌وجو پایان می‌دهد.

پرواز ۸۵۰۱ هواپیمایی ایر-آسیا در ۲۸ دسامبر سال گذشته میلادی (سه ماه پیش) در میانه راه از سورابایا در اندونزی به فرودگاه سنگاپور، در هوای بد دچار سانحه شد و به دریا سقوط کرد.

بنا به اعلام مقام‌های رسمی همه ۱۶۲ سرنشین این هواپیما جان خود را در این سانحه از دست داده‌اند.

یوسف لطیف، سخنگوی تیم امداد و جست‌وجو، ۲۷ اسفند به خبرنگاران گفته است همچنان بخشی از پرسنل و کشتی‌های اندونزی در منطقه در حال آماده‌باش هستند، اما بخشی از آنها به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و به عملیات نیز رسما در روز یک‌شنبه خاتمه داده می‌شود.

با این همه همچنان جسد ۵۶ سرنشین هواپیما یافت نشده است.

از خود هواپیما، بخش بزرگی از بدنه و دستگاه ضبط اطلاعات و صدهای کابین خلبان (موسوم به جعبه سیاه) پیدا و از آب بیرون کشیده شده است.

بخشی از جزئیات بررسی دلایل سقوط هواپیما به بیرون درز کرده است.

کمیته ملی امنیت حمل‌ونقل اندونزی، گفته است افسر یکم پرواز، که فرانسوی بوده است، تنها اندکی پیش از سانحه کنترل هواپیما را در دست گرفته است.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی می‌گوید در شرایطی غیر معمول، در لحظه سانحه، کاپیتان هواپیما در صندلی خود قرار نداشته است. اما مقام‌های اندونزی می‌گویند شاهدی بر این ادعا در دست نیست.

نتیجه نهایی تحقیقات قرار است شش ماه دیگر منتشر شود.

پیش از آنکه تیم امداد به کار خود رسما پایان دهد، ارتش آن کشور که به جست‌وجو کمک می‌کرد، در هفته اول بهمن ماه، با عذرخواهی از خانواده قربانیان، به حضور خود در ادامه عملیات پایان داد.

XS
SM
MD
LG