لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

«حکومت اسلامی» ویدئویی از سر بریدن یک گروگان بریتانیایی منتشر کرد


آلن هنینگ با کودکی در یک اردوگاه پناهندگان در مرز ترکیه و سوریه
آلن هنینگ با کودکی در یک اردوگاه پناهندگان در مرز ترکیه و سوریه

شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» ویدئوی تازه‌ای را روز جمعه ۱۱ مهر ماه منتشر کردند، که در آن بریدن سر آلن هنینگ، امدادگر بریتانیایی که به گروگان گرفته شده بود را نشان می‌دهند؛ آنچه واشینگتن و لندن آن را محکوم کرده‌اند.

ویدئوی تازه که بر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، شبیه ویدئوهای پیشین این گروه است، که در آنها سر گروگان‌های دیگری از آمریکا و بریتانیا بریده شده بود.

آلن هنینگ در یونیفورمی نارنجی رنگ زانو زده است و مردی سیاه‌پوش با نقاب در کنار او قرار دارد.

مردی که زانو زده می‌گوید «چون پارلمان ما (بریتانیا) تصمیم گرفت به حکومت اسلامی حمله کند، من به عنوان یک عضو جامعه بریتانیا، بهای این تصمیم را پرداخت خواهم کرد».

مرد سیاه‌پوش نیز با لهجه بریتانیایی می‌گوید «خون دیوید هینس بر گردن تو بود کامرون!».

اشاره او به دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا و گروگان پیشین بریتانیایی است که این گروه، نزدیک به سه هفته پیش ویدئویی از بریدن سر او منتشر کرده بود.

مرد سیاه‌پوش در ادامه گفته است مسئول مرگ آقای هنینگ پارلمان بریتانیا است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، ضمن محکوم کردن ویدئوی منتشر شده گفته است این قتل نشان می‌دهد که گروه حکومت اسلامی چه مقدار «وحشی و نفرت‌انگیز» است.

نخست‌وزیر بریتانیا گفته است کشورش تمام توان خود را برای «اجرای عدالت در مورد این آدم‌کش‌ها» به کار گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز ضمن محکوم کردن آنچه حکومت اسلامی مدعی‌ست انجام داده، آن را «جنایتی وحشیانه» توصیف کرده است.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، ایالات متحده، بریتانیا و متحدانشان «با هم همکاری خواهند کرد تا مسببان قتل آلن هنینگ، و نیز قاتلان جیم فولی (روزنامه‌نگار آمریکایی)، استیون ساتلاف (روزنامه‌نگار آمریکایی) و دیوید هینس (امدادگر بریتانیایی) را به دست عدالت بسپارند».

آقای هنینگ ۴۷ ساله، راننده تاکسی از سالفورد در شمال انگلستان بود. او با کاروانی حامل کمک‌های پزشکی راهی بیمارستانی در شمال غرب سوریه بوده که در دسامبر سال گذشته میلادی به گروگان گرفته شد.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های آمریکایی می‌گوید دلیلی بر تردید نسبت به حقیقی بودن ویدئوی منتشر شده، وجود ندارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول هارالد دومبوس، خبرنگاری هلندی که خود با یک فعال سوری که همراه آلن هنینگ در بند بوده مصاحبه کرده، می‌گوید شهروند بریتانیایی مطمئن بوده که آزاد می‌شود. او می‌گفته «نگران من نباشید، من به زودی آزاد می‌شوم. من فقط یک امدادگرم».

شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در پایان ویدئوی تازه منتشر شده، تهدید کرده‌اند که در اقدام بعدی گروگان آمریکایی دیگری به نام پیتر ادوارد کسیگ را نیز خواهند کشت.

این جوان ۲۶ ساله آمریکایی، بنا بر بیانیه‌ای که خانواده او منتشر کرده‌اند، در حال انجام کمک‌های انسان‌دوستانه در سوریه بوده که به گروگان گرفته شده است.

به گفته خانواده آقای کسیگ، او در زمان جنگ عراق عضو ارتش آمریکا بوده است، که به دلایل پزشکی از ارتش معاف شده است.

به گفته آنها پس از خروج از ارتش، به کارهای امدادی روی آورده، در ماه مه ۲۰۱۲ به لبنان سفر کرده در بیمارستان‌ها به عنوان داوطلب کار کرده و به پناهجویان فلسطینی و سوری کمک کرده است.

رویترز از قول سخنگوی خانواده او نوشته است که در زمانی که در سوریه به گروگان گرفته شده، به اسلام گرویده و نام «عبدالرحمان» را برای خود برگزیده است.

به گزارش همین خبرگزاری این گمان وجود دارد که حکومت اسلامی در مجموع کم‌تر از ده گروگان غربی را در سوریه در اختیار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG