لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

«دست‌کم ۷۴ غیرنظامی» در حملات مخالفان اسد به مناطق دولتی در حلب کشته شده‌اند


در تصویر: افراد جیش‌الفتح (دربرگیرنده اعضای جبهه النصره سابق) در حال تماشای انفجاری در جنوب غربی حلب
در تصویر: افراد جیش‌الفتح (دربرگیرنده اعضای جبهه النصره سابق) در حال تماشای انفجاری در جنوب غربی حلب

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید دست‌کم ۷۴ غیرنظامی، از جمله ۲۴ کودک، در جریان حملات شورشیان سوری به مناطقی از حلب، که در کنترل نیروهای دولتی و متحدان بشار اسد است، کشته شده‌اند.

به گزارش این سازمان در جریان حملات روزهای گذشته دست‌کم ۲۱ عضو «حزب‌الله لبنان» و مجموع ۹۳ تن از افراد مسلح متحد دولت، و دست‌کم ۸۶ نفر از شورشیان، کشته شده‌اند.

دو روز پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بود که مخالفان مسلح بشار اسد، بر شدت حملات خود به مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی در شهر حلب افزوده‌اند.

شورشیان، از جمله شاخه القاعده و گروه‌های سلفی، قصد دارند به محاصره این شهر شمالی سوریه خاتمه دهند.

حلب، با وجود آنکه کنترلش میان نیروها اسد و گروه‌های مخالف تقسیم شده، اما تقریبا -به جز وقفه‌هایی کوتاه- در محاصره ارتش و متحدان دولت بوده‌است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید رسانه‌های دولتی سوریه گزارش داده‌اند که بیش از ۸۰ غیرنظامی در سه روز نخست حملات شورشیان کشته شده‌اند.

سازمان ملل، پیش از این حملات فله‌ای موشکی و خمپاره‌ای شورشیان در حلب، به غیرنظامیان را شدیدا محکوم کرده بود. استفان دی‌میستورا، نماینده ملل متحد در امور سوریه، گفته بود حجم وسیع موشک‌های پرتاب‌شده‌ از سوی شورشیان، به سوی مناطق عمدتا غیرنظامی در بخش تحت کنترل دولت در حلب، «حیرت‌آور و ترسناک» است. این نماینده سازمان ملل در عین حال گفته بود غیرنظامیان در هر دو سوی حلب از تلاش بیهوده، اما مرگبار، برای کنترل این شهر، بیشترین صدمه را دیده‌اند و «حق آن‌ها است که آتش‌بسی پایدار در این شهر باستانی برقرار شود».

بخشی از حملات در حالی انجام شده که روسیه گفته بود به آتش‌بس یک‌طرفه هوایی خود تا روز جمعه ادامه خواهد داد. آتش‌بسی که مهلت آن به پایان رسید.

گزارش‌ها حاکی‌ست هیچ یک از ساکنان بخش شرقی حلب که در محاصره است، و قرار بود طی این آتش‌بس از آن خارج شوند، از منطقه خارج نشده‌اند یا موفق به خروج نشده‌اند. برآورد می‌شود در حدود ۲۸۰ هزار نفر در این مناطق حضور داشته باشند.

روسیه نگفته در پی آتش‌بسی که مهلت آن به پایان رسیده چه برنامه‌ای در حلب و مناطق دیگر سوریه دارد. آسوشیتدپرس می‌گوید حضور ناو هواپیمابر «ادمیرال کوزنتسف» در دریای مدیترانه، و حرکت آن به سوی ساحل سوریه، نشان‌دهنده آن است که مسکو، احتمالا، به دنبال افزایش حملات در سوریه است.

XS
SM
MD
LG