لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

لاوروف: آماده‌ایم در مورد خروج همه شورشیان از حلب مذاکره کنیم


وزیر خارجه روسیه گفته کشورش حاضر است با ایالات متحده بر سر خارج کردن همه گروه‌های شورشی، «بدون استثناء»، از شرق حلب مذاکره کند. سخنگوی یک گروه عمده از شورشیان به نقل از فرماندهان این گروه‌ها گفته، آن‌ها شهر را ترک نمی‌کنند.

شورشیان در شرق حلب، منطقه تحت کنترل مخالفان که نیروهای دولتی سوریه و متحدانش در آن‌ پیشروی‌های زیادی کرد‌ه‌اند، همچنان در حال نبرد با سربازان ارتش و شبه‌نظامیان سازمان‌یافته از طرف ایران هستند. همزمان هدف حملات هوایی جنگنده‌های روسیه قرار دارند.

بنا بر آنچه خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد، گروه‌های شورشی که انتخاب چندانی ندارند، به مذاکراتی با روسیه روی آوردند. قرار بود هدف از این مذاکرات در ترکیه، خروج همه گروه‌های جهادی از حلب و آتش‌بس با «ارتش آزاد سوریه» در شرق حلب باشد.

به نظر می‌رسد در پی قرارهای اولیه برای مذاکره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد خروج «همه شورشیان» گفته‌های خود را بیان کرده‌است.

آقای لاوروف ۱۳ آذر ماه گفته است «ما آماده‌ایم همین الان کارشناسان نظامی و دیپلمات‌های خود را به ژنو (محل مذاکرات بر سر سوریه) بفرستیم تا با دوستان آمریکایی خود به توافقی برای خارج کردن همه شورشیان، بدون استثناء، از شرق حلب دست پیدا کنیم».

واشینگتن هنوز به گفته‌های وزیر خارجه روسیه واکنشی نشان نداده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از زکریا ملاحفجی از گروه «فاستقم» می‌گوید گفته‌های لاوروف «همه‌چیز را از بین برد» و مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده در ترکیه نیز تقریبا متوقف شده‌است.

وزیر خارجه روسیه به تازگی با هم‌تای ترک خود دیدار کرده بود که طرف‌ها در پی آن گفتند بر سر «لزوم ایجاد آتش‌بس» و «حفظ یکپارچگی» سوریه هم‌عقیده هستند. گزارش یا جزئیاتی در مورد مذاکراتی احتمالی با شورشیان منتشر نشده بود.

زکریا ملاحفجی به رویترز گفته «فرماندهان شورشی می‌گویند ما شهر را ترک نمی‌کنیم. مخالفتی با ایجاد مسیر امن برای خروج غیرنظامیان نداریم، اما خودمان شهر را ترک نمی‌کنیم».

پیش از این نیز شورشیان در مواردی مخالفت خود را با خروج از شرق حلب اعلام کرده بودند. البته این‌بار بشار اسد و متحدان او در آستانه تصرف کامل حلب قرار دارند که برای دولت مرکزی دمشق، یک پیروزی اساسی در جنگ داخلی تقریبا شـِش‌ساله‌ی سوریه به شمار خواهد رفت.

روز شنبه مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد اعلام کردند، بدون «گفت‌وگوهای سازنده» برای ایجاد اطمینان از آینده سوریه، نمی‌توان هیچ راه حل تضمین‌شده‌ای برای حلب تصور کرد.

ارتش سوریه می‌گوید در حال حاضر بیش از نیمی از مناطق تحت کنترل شورشیان در حلب را تصرف کرده‌است. دیدبان حقوق بشر سوریه نیز این موضوع را تائید می‌کند.

XS
SM
MD
LG