لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

عفو بين‌الملل: جنایات داعش نتیجه صدور غيرمسئولانه سلاح به عراق است


نیروهای ارتش عراق در کنار بخشی از مهماتی که در پی عقب‌نشینی گروه موسوم به حکومت اسلامی باقی مانده است
نیروهای ارتش عراق در کنار بخشی از مهماتی که در پی عقب‌نشینی گروه موسوم به حکومت اسلامی باقی مانده است

سازمان عفو بین‌الملل به شدت از توزیع و تجارت «بی‌پروا و غیرمسئولانه» سلاح در عراق انتقاد کرده و می‌گوید وجود سلاح و مهمات از دست‌کم ۲۵ کشور جهان، از چین و روسیه تا اروپا و آمریکا، زرادخانه «حکومت اسلامی» را انباشته و سرچشمه جنایات گسترده این گروه شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید طی سالیان گذشته، چه در زمان جنگ ایران و عراق، چه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ یا سال‌های پس از آن، عراق بدون آنکه کنترل خاصی صورت گیرد، مرکز تجارت و توزیع «بی‌پروای» جنگ‌افزار شده است.

به گفته عفو بین‌الملل «سلاح‌هایی از همه رنگ و مدل که حکومت خودخوانده اسلامی از آنها استفاده می‌کند، نمونه‌ای مثال‌زدنی برای مطالعه در مورد جنایات گسترده‌ای‌ست که تجارت بی‌پروای سلاح سبب می‌شود.»

این سازمان می‌گوید، زرادخانه «حکومت اسلامی» ادواتی از دست‌کم ۲۵ کشور جهان را در بر می‌گیرد؛ جنگ‌افزارهایی از چین و روسیه تا بلژیک، آلمان، آمریکا و دیگر کشورهای جهان.

این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید کرده‌است که نظارت ضعیف بر روند ورود سلاح و مهمات به عراق، طی دهه‌ها «ثروتی بادآورده و بی‌سابقه» برای «حکومت اسلامی» و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی‌ است.

نکات برجسته

  • ۲۵ کشور: زرادخانه داعش سلاح‌ و مهماتی از دست‌کم این تعداد کشور جهان دارد
  • ۲۸ کشور: به عراق و ایران در جریان جنگ دو کشور سلاح داده‌اند
  • ۱۲ درصد: بازار جهانی اسلحه متمرکز بر عراق در جریان جنگ با ایران
  • ۳ لشکر مسلح: داعش تنها در سال ۲۰۱۴ برای مجهز کردن این تعداد نیرو سلاح به دست آورده است

در گزارش تازه از صادرکنندگان اسلحه از جمله اعضای ثابت شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز انتفاد شده است که «به خوبی از خطرات ناشی از ارسال سلاح به عراق، جایی که فساد، همه‌گیر و ساختار کنترل، ضعیف است، با خبر بودند».

در این گزارش در عین حال به مواردی عینی از دسترسی حکومت خودخوانده اسلامی (داعش) به جنگ‌افزارها نیز اشاره شده است؛ برای نمونه در جریان اشغال موصل به دست این گروه، حملات به فلوجه، تکریت یا رمادی و نیز دسترسی گروه به پایگاه‌های نظامی در سوریه. همه اینها سبب شده تا افراطیون به راحتی به ادوات نظامی دسترسی پیدا کنند.

عفو بین‌الملل، جنگ ایران و عراق را به عنوان «لحظه‌ای ناب برای گسترش بازار معاصر تجارت اسلحه» توصیف کرده و می‌گوید زرداخانه ارتش عراق در آن زمان توسعه پیدا کرد. به گفته این سازمان ۲۸ کشور جهان در آن زمان به ایران و عراق سلاح می‌فروختند.

به گفته این سازمان فرادولتی آنچه در عراق و سوریه رخ داده باید «زنگ بیدارباشی» برای تاجران اسلحه در سراسر جهان باشد.

سازمان عفو بین‌الملل بارها در مورد فروش یا تجارت جهانی اسلحه هشدارهایی داده و خواستار آن شده که این تجارت به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت کنترل قرار گیرد. برای نمونه در مهر ماه گذشته خواستار اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ائتلاف عربی درگیر جنگ در یمن شده بود.

عفو بین‌الملل خواستار آن شده که کشورهایی که هنوز به «پیمان بین‌المللی کنترل تجارت اسلحه» نپیوسته‌اند یا آن را تصویب نکرده‌اند، فورا اقدام به این کار کنند. آمریکا، روسیه و چین از جمله این کشورها به شمار می‌روند.

XS
SM
MD
LG