لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۵

قوی‌ترین رایانه اپل از راه می‌رسد


تیم کوک، مدیر عامل اجرایی اول
تیم کوک، مدیر عامل اجرایی اول

شرکت اپل از سریع‌ترین و قوی‌ترین رایانه خود رونمایی کرد. این رایانه مدل جدید آی‌مک پرو با سخت‌افزاری فوق‌العاده قدرتمند است.

شرکت اپل در جریان کنفرانس دبلیو دبلیو دی سی در کالیفرنیا مدل جدید آی‌مک پرو را معرفی کرد که تعجب تحلیل‌گران بازار را برانگیخته است. این محصول جدید اپل، شرکت مایکروسافت و محصولاتش را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

این رایانه که عملاً برای کاربران حرفه‌ای ساخته شده یک ایستگاه کاری (ورک‌استیشین) نیرومند محسوب می‌شود.

پیشرفته‌ترین مدل آی‌مک پرو مجهز به پردازنده ۱۸ هسته‌ای زئون شرکت اینتل و پردازندهٔ گرافیکی رادئون وگا شرکت ای ام دی است که آن را به قدرتمندترین رایانه سری مک معرفی‌شده تا کنون تبدیل کرده است.

جان ترنس معاون ارشد بخش مهندسی سخت‌افزار اپل دربارهٔ آی‌مک پرو گفته است «بسیار هیجان‌زده هستیم. این محصول، سریع‌ترین و نیرومندترین کامپیوتر مک تا کنون است. این دستگاه اولین بار محاسبات رده ایستگاه کاری را به آی‌مک آورده است. ما تمام سیستم را دوباره مهندسی کردیم و یک طراحی حرارتی کاملاً جدید اجرا کرده‌ایم. این محصول یک گام بزرگ رو به آینده است.»

استفاده از از نسل جدید پردازندهٔ زئون اینتل با ۱۸ هسته پردازشی از خصوصیات اصلی این رایانه قدرتمند است. در نسل قبلی، آی‌مک پروها دارای پردازنده چهار هسته‌ای بودند. فرکانس پردازنده جدید آی‌مک پرو تا ۴٫۵ گیگاهرتز افزایش می‌یابد و حافظه کش این پردازنده هم ۴۲ مگا بایت است که نسبت به گذشته پنج برابر بیشتر شده است. با معماری جدید، خنک‌کننده‌های این دستگاه نسبت به گذشته ۸۰ درصد توان بیشتری دارند. در مدل‌های ارزان‌تر آی‌مک پرو مجهز به پردازندهٔ زئون اینتل دارای ۸ یا ۱۰ هسته پردازشی است.

کارت گرافیکی جدید این دستگاه بسیار قدرتمند است و ۱۶ گیگابایت حافظه رم گرافیکی دارد. پهنای باند این کارت گرافیکی هم ۴۰۰ گیگابایت بر ثانیه است. حافظه رم این دستگاه ۱۲۸ گیگا بایت و حافظه آن هم از نوع فوق سریع یک تا چهارترابایتی است. این حافظه توان عملیاتی ۳ گیگابایت بر ثانیه را دارد.

این رایانه دارای صفحه نمایش ۵کی رتینا با پشتیبانی از فناوری تصویری اچ‌دی‌آر است. روشنایی صفحه نمایش ۴۳ درصد نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. وضوح نمایشگر آی‌مک پرو ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ پیکسل است. با توجه به این وضوح، صفحه نمایش آی‌مک پرو دارای ۱۴٫۷ میلیون پیکسل خواهد بود.

آی‌مک پرو جدید اپل دارای بلندگوهای استریو و ۴ میکروفون است. جک صوتی هدفون ۳٫۵ میلی‌متری هنوز در رایانه آی‌مک پرو اپل پابرجا است. این جک در برخی محصولات اپل حذف شده است که سبب انتقادات فراوانی به محصولات این شرکت شده است.
فروش این محصول قرار است از آذرماه امسال در ایالات متحده با بهای پایه ۴۹۹۹ دلار آغاز شود.

تحلیل‌گران بازار معتقدند با ورود این محصول تمام معادلات در بازار پی سی‌ها به‌هم خواهد خورد و باقی سازندگان سعی می‌کنند فراورده‌هایشان را ارتقا و قیمت آنها را کاهش دهند.

به عنوان نمونه سرفیس استودیو که رقیب آی‌مک پرو است در برابر این رقیب جدید، توان رقابت ندارد و اپل با معرفی این محصول مایکرو سافت را وارد چالش جدیدی کرده است.

به تازگی شرکت اینتل نسل جدید پردازنده‌های خود موسوم به کور آی ۹ که دارای ۱۸ هسته است را معرفی کرده است.

با معرفی نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل رقابت بین اینتل و اِی اِم دی بیش از گذشته گرم خواهد شد. طی چند ماه اخیر شرکت اِی اِم دی با معرفی نسل جدید پردازشگرهای خود (رایزن) شرکت اینتل را با چالش روبه‌رو کرده است و حالا اینتل با معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود قدرتش را به رخ اِی اِم دی می‌کشد.

پردازنده کور آی ۹ با ۱۸ هسته پردازشی در پاسخ به پردازنده ۱۶ هسته‌ای اِی اِم دی معرفی شده است.

انتظار می‌رود طی چند سال آینده با ظهور نسل جدید پردازشگرهای شرکت‌های اینتل و ای ام دی جهان رایانه دچار تحول شود.

XS
SM
MD
LG