لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

سی‌آی‌ای از مرکز مخفی خود راز گشود؛ «بشقاب‌پرنده‌ای در کار نیست»


سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای نخستین بار پذیرفت که مرکزی به نام «اریا ۵۱» را در کنترل دارد که در زمان جنگ سرد ساخته شده و در آن برخی از هواپیماهای فوق سری آن کشور آزمایش می‌شوند.

هرچند این موضوع برای بسیاری از باورمندان به وجود یو.ف.و (بشقاب‌های پرنده) همچنان دلیل کافی به‌شمار نمی‌رود، اما خیلی از اشیاء ناشناخته‌ای که در آسمان دیده می‌شوند، احتمالا از این مرکز به پرواز درآمده‌اند.

برای مدت‌زمانی طولانی، دولت آمریکا حاضر به پذیرفتن وجود این مرکز سری نبود.

اطراف این مرکز که در صد کیلومتری شمال لاس‌وگاس در بیابان ساخته شده، برای باورمندان به یوفوها، بشقاب‌پرنده‌ها و موجودات‌فضایی که خود را با سفینه‌هایشان به زمین رسانده‌اند، همیشه رازگونه بوده است.

حالا اسنادی که دولت آمریکا منتشر کرده، از نخستین آزمایش‌های هواپیمای مشهور جاسوسی «یو تو» (U‪-‬2) نیز پرده بر می‌دارد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس می‌گوید در این مرکز هواپیماهای سری دیگری نیز آزمایش شده‌اند؛ اس آر ۷۱، بلک‌برد یا اف ۱۱۷ای، از آن جمله‌اند.

این هواپیماها در فاصله‌ای بیش از آنچه مردم به طور معمول می‌شناسند، پرواز می‌کنند و اسناد سی‌آی‌ای نشان می‌دهند که قادر به ایجاد «اثرات جانبی غیرقابل پیش‌بینی» بر دیده‌ها در آسمان هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که در دهه ۵۰ و ۶۰، دلیل خیلی از گزارش‌هایی که در مورد «بشقاب‌پرنده‌ها» از سوی مردم منتشر شده بود، پرواز هواپیمای جاسوسی «یو تو» و هواپیمایی دیگر بود.

البته این گزارش برای بعضی‌ها هنوز قانع‌کننده نیست.

استانتون فریدمند، شهروند کانادایی که خود را یوفوشناس معرفی می‌کند، به خبرگزاری آسوشیتد پرس گفته است که گزارش سی‌آی‌ای در مورد «اثرات جانبی» پرواز «یو تو» در آسمان مطلقا بی‌معنی‌ست؛ «آیا یو تو می‌تواند در آسمان بی‌حرکت باقی بماند؟ آیا می‌تواند ناگهان به راست بپیچد و برود؟ یا بدون آنکه روی چیزی قرار داشته باشد، ناگهان صعود کند؟ یو تو هیچ یک از این کارها را نمی‌تواند انجام دهد».

اریا ۵۱ برای سال‌ها موضوع گمانه‌زنی‌ها و «اسرار مگو» بوده است، با این همه مشخص نیست، چرا دولت آمریکا ناگهان و پس از گذشت دهه‌ها از این مرکز سری پرده برداشته است. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نه تنها نام این مرکز را برملا کرده و از برخی فعالیت‌های آن گفته، محل آن را رو نقشه هم نشان داده است.

این مرکز اسرارآمیز و اطراف آن به بخشی از زندگی مردم منطقه نیز تبدیل شده‌ است؛ علاوه بر رستوران‌ها، کافه‌ها، محصولات و انواع اقسام چیزی‌های دیگری که اسمی از «اریا ۵۱» یا بشقاب‌پرنده و نظیر اینا بر خود دارند، حتی یک تیم بیس‌بال در لاس‌وگاس هم نام خود را «۵۱» گذاشته است.

البته در گزارشی که در بیش از ۴۰۰ صفحه منتشر شده، بخش‌هایی نیز ویرایش شده‌اند؛ احتمالا همین بخش‌های ویرایش‌شده، همچنان کافی‌ست، تا بیابان اسرارآمیز همچنان رازآلود باقی بماند.
XS
SM
MD
LG