لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۵

بازداشت و آزادی ۱۰ کارگر در عسلویه «پس از اخذ تعهد»


۱۰ کارگر فازهای ۲۳ و ۲۴ عسلویه که در اعتراض به تاخیر در دریافت حقوق خود بازداشت شده بودند پس از ارائه تعهد آزاد شدند. از سرنوشت بازداشت‌شدگان اداره صنعت سبزوار نیز تاکنون گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری ایلنا گزارش کرده این ۱۰ نفر روز سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه، از سوی نیروی انتظامی بازداشت و عصر‌‌ همان روز با ارائه تعهد آزاد شدند.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته هم‌زمان با آزادی این افراد «نزدیک به یک ماه از مطالبات مزدی این کارگران» نیز پرداخت شده است.

ایلنا گزارش کرده در روز‌های اخیر کارگران پیمانکاری فازهای ۲۳ و ۲۴ این منطقه با برپایی اجتماعات صنفی خواستار وصول معوقات مزدی خود شده‌اند.

این کارگران که تعداد آن‌ها حدود هزار نفر اعلام شده تحت عنوان نقاش و عایق‌کار در این قسمت از عسلویه مشغول کار بوده و تعداد قابل توجهی از آن‌ها از فصل تابستان در انتظار دریافت حقوق معوقه خود هستند.

ایلنا گزارش کرده در روزهای اخیر حدود ۴۰۰ نفر از این کارگران برای پیگیری معوقات مزدی خود از حضور در محل کار خودداری و دست به تجمع زده بودند.

رسانه‌های ایران طی یک هفته گذشته از افزایش تجمع کارگران در شهر‌های مختلف ایران در اعتراض به تاخیر چندماهه در دریافت حقوق خود خبر می‌دهند.

کارگران شهرداری‌های تعدادی از شهر‌های ایران از جمله کارگرانی هستند که طی یک ماه گذشته چندین تجمع به منظور دریافت حقوق معوقه خود برگزار کرده‌اند.

در سال‌های اخیر ده‌ها کارگر یا کارمند معترض در ایران از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و تعدادی از آن‌ها به حبس محکوم شده‌اند.

یکی از تازه‌ترین این برخورد‌ها مربوط به بازداشت تعدادی از کارمندان معترض اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار است.

سایت‌های محلی گزارش کرده‌اند که روز سه‌شنبه (۲۲ دی‌ماه) تعدادی از کارمندان معترض با بستن در ورودی این اداره مانع از ورود علی امید بخش، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار به محل کار خود شدند.

«برخوردهای سفارشی»، «اعمال سلیقه در پیاده‌سازی ضوابط» و «سفارش‌پذیری‌های نابجا» از مهم‌ترین موارد اعتراض کارمندان به رئیس اداره مذکور گزارش شده است.

رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار نیز در واکنش به این اقدام از نیرو‌ی انتظامی می‌خواهد چهار کارمند معترض را بازداشت کنند.

سایت «بصیر سبزوار» نوشته «فعالیت‌های انتخاباتی در اداره، پارتی بازی و عملکرد ضعیف» مهم‌ترین دلایل اعتراض کارمندان این اداره بوده است.

علی امید‌بخش هم در واکنش به این اعتراض‌ها گفته کارمندان معترض «برخوردشان با مردم بسیار بد، زشت و زننده است. مردم ولی‌نعمت ما هستند نه عمله ما.»

امیدبخش افزوده «دید این‌ها {کارمندان معترض} ، دید بازرسی است. وقتی کسی می‌آید و متقاضی سرمایه‌گذاری است باید دستش را بوسید نه این‌که مثل حیوان با او برخورد کرد.»

وی اضافه کرده «مردم می‌آیند و انتظار و توقع دارند و باید کارشان انجام شود و این‌ها کارشان را انجام نمی‌دهند. حوزه کار‌شناسی در این اداره حوزه ضعیفی است و رفتار با مردم باید اصلاح شود.»

XS
SM
MD
LG