لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

استرالیا: هواپیمای ناپدید شده مالزی در خلیج بنگال نیست


جست‌وجوها که نزدیک به دو ماه از آن می‌گذرد هنوز هیچ نتیجه‌ ملموسی در بر نداشته است
جست‌وجوها که نزدیک به دو ماه از آن می‌گذرد هنوز هیچ نتیجه‌ ملموسی در بر نداشته است
شرکت استرالیایی جئورزونانس که کارش جست‌وجوی منابع طبیعی مانند نفت یا اورانیوم است، می‌گوید به شواهدی دست یافته که هواپیمای مفقود شده مالزی ممکن است جایی در خلیج بنگال سقوط کرده باشد؛ هزاران کیلومتر دورتر از محل فعلی تجسس‌ها.

مقام‌های دولتی مالزی روز نهم اردیبهشت ماه تائید کردند که در حال راست‌آزمایی این شواهد هستند، اما یک سخنگوی مرکز هماهنگی جست‌وجوها در استرالیا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفته است محل مورد ادعای «جئورزونانس» در حیطه تجسس‌های آنها قرار نمی‌گیرد.

رسانه‌های استرالیایی نیز گفته‌های مشابهی را از سوی مرکز هماهنگی تیم جست‌وجوگر منتشر کرده‌اند.

این مقام دولتی گفته است آنها بر اطلاعات ماهواره‌ای و دیگر شواهد اتکا دارند تا محل هواپیمای ناپدید شده را، در جنوب اقیانوس هند، مشخص کنند.

شرکت استرالیایی مدارکی را منتشر کرده که در رسانه‌های مالزی و نیز شبکه هفت استرالیا بازتاب پیدا کرده و بر اساس آنها قطعاتی که می‌توانند متعلق به بوئینگ ۷۷۷ پرواز ۳۷۰ باشند، در صد کیلومتری بنگلادش در عمق خلیج بنگال، نزدیک به ۵ هزار کیلومتر دورتر از مرکز فعلی تجسس‌ها، قرار دارند.

در بیانیه‌ای که «جئورزونانس» در این مورد منتشر کرده آمده است این شرکت «در جست‌وجوی تمام عناصر شیمیایی بود که یک بوئینگ ۷۷۷ در بر می‌گیرد: آلومینیوم، تیتانیوم، مس، فولاد آلیاژی، سوخت جت و دیگر مواد و هدف از آن پیدا کردن محلی بود که همه این مواد در آن وجود داشته باشند».

این شرکت که در دفتر آن در آدلاید استرالیا قرار دارد می‌گوید چنین محلی را بنا بر عکس‌های چندطیفی که در دهم ماه مارس (دو روز پس از ناپدید شدن هواپیما) گرفته شده، در خلیج بنگال یافته است.

به گفته این شرکت مواد یافت شده در تاریخی بین پنجم و دهم ماه مارس در محل بوده‌اند.

یک مقام آمریکایی که از تحقیقات باخبر است نیز به شبکه سی‌بی‌اس گفته با وجود آنکه آنها در مراحل اولیه جمع‌آوری اطلاعات از شرکت استرالیایی هستند، اما این‌که این مدارک به سرنخی رهنمون شوند بسیار دور از ذهن است.

در حال حاضر جست‌وجوها به دنبال هواپیمای مالزی در اعماق جنوب اقیانوس هند متمرکز است. تجسس‌های هوایی پایان یافته و شناورهای ویژه مشغول ادامه کار هستند.

هنوز هیچ قطعه‌ای از این هواپیما پیدا نشده و یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفته است جست‌وجوها ممکن است سال‌ها به درازا بکشد.

بوئینگ ۷۷۷ شرکت هوایی مالزی با ۲۳۹ سرنشین از کوالالامپور عازم پکن، پایتخت چین، بود که ناپدید شد.
XS
SM
MD
LG