لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

استرالیا: ترامپ به برنامه پذیرش بخشی از پناهجویان ساکن جزایر اعلام پایبندی کرد


شماری از پناهجویان در جزیره مانوس، پاپوآ گینه نو
شماری از پناهجویان در جزیره مانوس، پاپوآ گینه نو

نخست‌وزیر استرالیا می‌گوید در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری ایالات متحده، دونالد ترامپ به برنامه قبلی مبنی بر پذیرش شماری از پناهجویان اسکان‌داده‌شده در جزایری خارج از خاک استرالیا، اعلام پایبندی کرده‌است.

↵​در مورد توافق آمریکا و استرالیا بیشتر بخوانید

این برنامه در ماه‌های آخر دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مورد توافق دو کشور آمریکا و استرالیا قرار گرفت. هدف از آن پذیرش «موردی» شماری از پناهجویانی‌ست که سوار بر قایق و به‌طور غیرقانونی، در تلاش بوده‌اند خود را به خاک استرالیا برسانند.

دولت استرالیا مدت‌هاست از پذیرش این پناهجویان خودداری می‌کند و آن‌ها را در جزایری مستقل در اقیانوس آرام اسکان داده‌است. سازمان ملل و گروهی از سازمان‌های بین‌المللی فرادولتی مانند «عفو بین‌الملل» و «دیدبان حقوق بشر» بارها به انتقاد از نگه‌داری این افراد و نیز وضعیت سکونت آن‌ها در این جزایر پرداخته‌اند. دولت استرالیا می‌گوید این سیاست به «نجات جان» کسانی که قصد ورود غیرقانونی به آن کشور از طریق دریا دارند، کمک کرده و «اجرای آن ادامه خواهد داشت».

مالکلم ترنبال ۱۱ بهمن ماه گفته است در تماسی که با دونالد ترامپ داشته، رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته به تعهدات داده‌شده از سوی دولت باراک اوباما در این ارتباط، پایبند می‌ماند: «من از رئیس‌جمهوری ترامپ به خاطر تعهد به توافقی که پیشتر مورد پذیرش قرار گرفته بود، تشکر می‌کنم».

آقای ترنبال اما از شمار این پناهجویان سخنی نگفته‌است.

بسیاری از پناهجویان فعلی ساکن این جزایر را شهروندان ایرانی تشکیل می‌دهند. ایران از جمه هفت کشوری‌ست که صدور روادید برای شهروندان آن موقتا متوقف شده‌است. در فرمان اجرایی آقای ترامپ در این ارتباط، پذیرش پناهجویان سوری نیز موقتا متوقف شده‌است. دولت آمریکا از سوی دیگر گفته است این طرح شامل اقلیت‌های دینی ساکن این کشورها -که اکثریت آن‌ها را مسلمانان تشکیل می‌دهند- نمی‌شود.

ترامپ در عین حال اعتراضات منتقدان خود در مورد «منع ورود مسلمانان» را رد کرده و می‌گوید هدف از این فرمان «حفاظت از امنیت آمریکا» و «نه منع ورود مسلمانان» است.

پاپوآ گینه نه و نائورو، کشورهایی هستند که پناهجویان قایق‌سوار در راه استرالیا، در حال حاضر در آن‌ها اسکان داده شده‌اند.

وزارت مهاجرت استرالیا روز دوشنبه ۱۱ بهمن اعلام کرد وزارت امنیت داخلی آمریکا در حال حاضر در حال بررسی پناهجویان در نائورو است و «بررسی پیشینه ممکن است وقت بگیرد».

XS
SM
MD
LG