لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

باکو یک دانشگاه برجسته مرتبط با گولن را به کنترل دولت درآورد


دانشگاه قفقاز
دانشگاه قفقاز

دولت جمهوری آذربایجان، یک دانشگاه خصوصی برجسته، که عموما با رابطه با فتح‌الله گولن، واعظ و منتقد رجب طیب اردوغان شناخته می‌شود، را از کنترل خصوصی درآورده و به دست شرکت ملی نفت آن کشور سپرده‌است.

دفتر جمهوری آذربایجان در رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، می‌گوید دانشجویان «دانشگان قفقاز» از این وقایع اخیر بی‌خبر بودند و نمی‌دانند دقیقا چه اتفاقی برای دانشگاه آنها افتاده است.

وزارت علوم جمهوری آذربایجان در ۳۰ تیر ماه از رئیس دانشگاه قفقاز خواسته است که این دانشگاه را تعطیل کند. پس از آن نیز کنترل آن را به دانشگاه دیگری سپرده است که زیر نظر شرکت دولتی نفت آن کشور اداره می‌شود.

اما دانشجویان از جریان بی‌خبر بوده و هنوز هم اطلاعی ندارند که چه خواهد شد. رادیو اروپای آزاد می‌گوید آنها ابراز امیدواری کرده‌اند که دانشگاه قفقاز «که در صدر بهترین دانشگاه‌های جمهوری آذربایجان قرار دارد» تعطیل نشود.

دانشجویان و استادان دانشگاه هنوز بیانیه‌ای رسمی از ریاست آن دریافت نکرده‌اند و هرآنچه می‌دانند خبرهایی‌ست که عمدتا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

دانشگاه قفقاز در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده و یک مرکز آموزشی سکولار محسوب می‌شود.

گزارش‌ها حاکی‌ست که مدیریت پیشین آن به فتح‌الله گولن نزدیک بوده‌است. گولن که ساکن آمریکاست از منتقدان دولت اردوغان به شمار می‌رود.

رجب طیب اردوغان، جنبش «خدمت» که برآمده از تفکرات گولن است را یک «گروه تروریستی» می‌داند و خود این واعظ را نیز متهم کرده که پشت پرده کودتای نافرجام آن کشور است. فتح‌الله گولن این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید بنا بر گزارش‌ها، جمهوری آذربایجان در جهت سرکوب افراد و گروه‌های مرتبط با گولن، وارد همکاری با آنکارا، متحد نزدیک خود شده‌است.

XS
SM
MD
LG