لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران: در حلب صنعت ساخت موشک ایجاد کردیم


محمد باقری، ایستاده در وسط تصویر
محمد باقری، ایستاده در وسط تصویر

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، ۲۰ آبان‌ماه، در جریان یک سخنرانی گفته است ایران در منطقه حلب، «صنعت ساخت موشک برای سوریه» ایجاد و «موشک تولید کرد» که «در جنگ ۳۳ روزه» علیه اسرائیل از آن‌ها استفاده شد.

اشاره آقای باقری به درگیری ارتش اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی‌ست که به «جنگ ۳۳ روزه» موسوم است؛ آن نبردها -به گفته نخست‌وزیر اسرائیل- با هدف نابود کردن حزب‌الله لبنان صورت گرفت، اما در نهایت این هدف محقق نشد.

حزب‌الله لبنان، از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران، در حال حاضر در جنگ داخلی سوریه، در حمایت از نیروهای دولتی بشار اسد حضور دارد. یکی از مهم‌ترین مراکز درگیری‌های شدید این جنگ، شهر حلب است که زمانی مرکز اقتصادی سوریه به شمار می‌رفت.

سرلشکر سپاه پاسداران ایران، محمد باقری، می‌گوید در زمان جنگ ایران و عراق، بین توان موشکی ایران با همسایه غربی، «توازنی وجود نداشت». و در عین حال کشورهایی مانند سوریه، برای دادن موشک به ایران «فخر می‌فروختند» و «سخت‌گیری می‌کردند».

به گفته باقری «سوری‌ها می‌گفتند انبارهای ما نگهبان روسی دارد و نمی‌توانیم موشک بدهیم».

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران سپس افزوده است «اما همین سوریه به جایی رسید که در سال‌های گذشته جمهوری اسلامی ایران در منطقه حلب صنعت موشکی برای سوریه ساخت و در این مجموعه‌ی صنعتی، موشک تولید شد و در جنگ ۳۳ روزه علیه» اسرائیل به‌کار رفت.

او این سخنان را در مراسمی دولتی برای حسن تهرانی مقدم (طهرانی مقدم)، فرمانده پیشین سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران بیان کرده‌است.

آقای تهرانی مقدم (طهرانی مقدم) در جریان انفجاری مهیبی در پادگانی در ملاردِ کرج کشته شد. برادر او پیش‌تر گفته بود که این انفجار زمانی رخ داد که آقای تهرانی مقدم (طهرانی مقدم) در حال آزمایش «یک موشک بالستیک قاره‌پیما بود». او بعدا این حرف‌ها را پس گرفت.

از حسن تهرانی مقدم (طهرانی مقدم) به عنوان یکی از مهم‌ترین نیروهای سپاه پاسداران ایارن در پایه‌گذاری برنامه موشکی آن یاد می‌شود. روزنامه دولتی ایران، در آبان ماه سال ۱۳۹۰ گفته بود او از «بنیان‌گذاران واحد موشکی حزب‌الله لبنان» نیز بود.

محمد باقری اکنون می‌گوید ایجاد صنعت موشکی در حلب سوریه، از اقدامات حسن تهرانی مقدم (طهرانی مقدم) بود.

موضوع استفاده از موشک‌های ایرانی در جریان جنگ ۳۳ روزه، توسط گروه حزب‌الله لبنان، پیش‌تر نیز مطرح شده بود؛ برای نمونه در جریان حمله به ناو گشتی «هانیت» ارتش اسرائیل، یک موشک ضد کشتی «نور» از ساحل به سوی آن پرتاب شد. این ناو گشتی در پی آن حمله درهم‌شکست.

برنامه موشک‌های بالستیک ایران، و افراد و سازوکارهای مربوط به این برنامه با تحریم‌های ایالات متحده روبه‌رو هستند.

گروه حزب‌الله لبنان و یا شاخه نظامی آن از سوی برخی کشورها، از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای عربی، یک گروه تروریستی شناخته می‌شود. کشورهای غربی در عین حال بارها از ایران خواسته‌اند از سازماندهی و فرستادن نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت خود به سوریه دست بردارد تا بتوان برای جنگ داخلی سوریه راه‌حلی سیاسی پیدا کرد. شماری از مقام‌های ارشد نظامی ایران می‌گویند نبرد در سوریه، برای حفظ امنیت در مرزهای کشور است.

جنگ داخلی سوریه، دست‌کم ۲۷۰ تا پانصد هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است. بخش‌های مهمی از شهر حلب در پی این جنگ به ویرانه تبدیل شده و کنترل خود شهر نیز بین نیروهای دولتی، و گروه‌های مختلف شورشی و نیز شاخه القاعده و گروه‌های سلفی تقسیم شده‌است.

XS
SM
MD
LG