لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

دبیر کل سازمان ملل «عمیقا» نگران نقش حزب‌الله در جنگ سوریه است


بان گی‌مون می‌گوید همه باید احساس مسئولیت و تلاش کنند تا از شدت بحران در منطقه کاسته شود
بان گی‌مون می‌گوید همه باید احساس مسئولیت و تلاش کنند تا از شدت بحران در منطقه کاسته شود
بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز یکشنبه پنجم خرداد ماه، نگرانی «عمیق» خود را از گسترش نقش حزب‌الله لبنان و طرف‌های خارجی در جنگ داخلی سوریه اعلام و خواست تا جلوی گسترش آن به کشورهای منطقه گرفته شود.

بیانیه‌ای که در آن نگرانی دبیر کل سازمان ملل بازتاب یافته است چند ساعت پس از آن منتشر شد که دو راکت به ناحیه تحت کنترل حزب‌الله لبنان در بیروت برخورد کرد.

پرتاب این راکت‌ها به بیروت خود یک روز پس از آن صورت گرفته است که حسن نصر‌الله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در یک سخنرانی تلویزیونی با دادن وعده «پیروزی در سوریه» گفت است گروه او تا «آخر راه» در آن کشور باقی می‌ماند.

مارتین نسیرکی، سخنگوی آقای بان به خبرنگاران گفته است دبیر کل سازمان ملل عمیقا از این موضوع که حضور حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه به طور مشخصی در حال گسترده شدن است و نیز این خطر که بحران به لبنان کشیده شود، جایی که در هفته‌های گذشته با تنش‌هایی روبه‌رو بوده، نگران است.

دبیر کل سازمان ملل در بیانیه خود همچنین از «نگرانی شدید» خود به ویژه در مورد نبردهایی که در قصیر رخ داده است، گفت.

حزب‌الله لبنان که در کنار نیروهای دولتی سوریه حضور دارد و علیه شورشیان آن کشور وارد جنگ داخلی شده، در روزهای گذشته در نبردهای سنگین شهر قصیر نیز حضور داشته است.

سازمان ملل متحد پیشتر هم نگرانی عمیق خود را از بحران در سوریه اعلام کرده بود.

بان گی‌مون می‌گوید همه باید احساس مسئولیت و تلاش کنند تا از شدت بحران در منطقه کاسته شود. دبیر کل سازمان ملل در مورد ارسال اسلحه به طرف‌های درگیر نیز ابراز نگرانی کرده است.

جنگ داخلی سوریه ۲۶ ماه است که جریان دارد و بیش از ۸۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر نیز به خاطر آن آواره شده‌اند.

اخیرا ایالات متحده آمریکا و روسیه طرحی را آماده کرده‌اند تا از راه سیاسی به بحران خونین سوریه خاتمه دهند. هر چند هنوز معلوم نیست طرف‌های درگیر در نهایت چه راهکاری در برابر آن پیشه کنند.
XS
SM
MD
LG