لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۴

«۹ شبه‌نظامی اسلام‌گرا» در درگیری با پلیس بنگلادش کشته شدند


یک ایست بازرسی در داکا
یک ایست بازرسی در داکا

مقام‌های رسمی در بنگلادش می‌گویند در حمله پلیس آن کشور به یک «مخفی‌گاهِ» افراطیون در اطراف داکا، پایتخت، «۹ شبه‌نظامی» کشته شده‌اند.

مسعود احمد، معاون سربازرس داکا، به خبرگزاری فرانسه گفته است «درگیری‌های مسلحانه دو ساعت طول کشید» و «۹ شبه‌نظامی اسلام‌گرا» کشته شدند.

پلیس می‌گوید در نیمه‌شب از یک ساختمان در حاشیه داکا، یک بمب دست‌ساز به سوی نیروهای پلیس که در منطقه حضور داشتند، پرتاب شد. نیروهای امنیتی ساختمان را محاصره کرده‌اند.

به گفته مقام‌های رسمی آن کشور، شبه‌نظامیان در حالی‌که فریاد الله اکبر سر داده بودند، اقدام به تبادل آتش با نیروهای پلیس کرده‌اند؛ در حالی‌که محله و اطراف آن در محاصرها صدها نفر از نیروهای کاملا مسلح پلیس و یکان واکنش سریع بوده است.

شیخ معروف حسن، یکی دیگر از مقام‌های ارشد پلیس که در عملیات حضور داشته به خبرگزاری فرانسه گفته است بامداد پنجم مرداد ماه نیروهای امنیتی «دست به انجام عملیات طوفان ۲۶ زدند و شبه‌نظامیان را نابود کرده‌اند». او افزوده است «اکنون در حال تمیز کردن محل هستیم».

او از حضور «۱۰ عضو شبه‌نظامی افراطی» در محل حمله خبر داده است. مقام‌های بنگلادشی نگفته‌اند افرادی که هدف قرار گرفته‌اند عضو چه گروهی بودند. آنها تنها تاکید کرده‌اند که لباس‌ها و شعارهای شبه‌نظامیان نشان می‌داد که «از نیروهای شبه‌نظامی (اسلام‌گرا) بودند».

بنگلادش طی ماه‌های گذشته هدف حملات افراطیون بوده است. این حملات به چهره‌های شناخته‌شده مذهبی، دگرباش‌ها، اقلیت‌ها و نیز فعالان سکولار، به کشته شدن گروهی از آنها انجامیده است.

عمده این افراد در حمله با قمه جان خود را از دست داده‌اند.

افراطیون به تجمع مسلمانان، که در این کشور اکثریت دارند هم حملاتی را انجام داده‌اند.

در ۱۲ تیر ماه نیز، ۲۰ نفر در حمله و گروگان‌گیری در رستورانی در داکا جان خود را از دست دادند. عمده قربانیان خارجی بودند و بیشتر آنها نیز با ضربات قمه کشته شدند.

گروه حکومت اسلامی مسئولیت حمله در داکا را برعهده گرفته بود، اما دولت بنگلادش این ادعا را رد کرده و گفته است مهاجمان «اعضای یک گروه افراطی داخلی» بودند.

XS
SM
MD
LG