لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۰

درگذشت عطا بهمنش در روز جهانی ورزشی‌نویسان


عطا بهمنش گزارشگر و نویسنده بلند آوازه ایرانی در سن ۹۴ سالگی و مصادف با روز جهانی ورزشی‌نویسان، درگذشت.

بهمنش پس از یک ماه بستری‌شدن در بیمارستان به دلیل سکته مغزی، یکشنبه شب در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بانک ملی تهران درگذشت.

بهمنش نویسندگی را از ۱۳۳۰ در مجله ورزشی «نیرو و راستی» به مدیریت منوچهر و منیر مهران آغاز کرد. امید ایران، کیهان ورزشی و دنیای ورزش از جمله نشریاتی بودند که پیش از وقوع انقلاب اسلامی، مطالب بهمنش را منتشر می‌کردند.

او که متولد کرمانشاه است، دهه بیست به تهران آمد و در بانک ملی استخدام شد. پس از سیزده سال به استخدام رادیو درآمد و المپیک ۱۹۶۰ رم را از محل برگزاری مسابقات، گزارش کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

پیش از سال ۱۳۵۳ رادیو و تلویزیون یک مدیر داشت با عنوان رئیس ورزش رادیو و تلویزیون ملی ایران به ریاست مهندس میلانی‌نیا. اما از این سال، مسئولیت ورزش در رادیو و تلویزیون تفکیک شد و مدیریت ورزش رادیو را بهمنش به عهده گرفت.

مدیریت ورزش در شبکه یک تلویزیون با حبیب روشن‌زاده بود و در شبکه دو هم با مانوک خدابخشیان. با این حال بهمنش همزمان در هر دو رسانه صوتی و تصویری فعال بود.

در دهه ۷۰ میلادی هم جام جهانی فوتبال را گزارش می‌کرد و هم مسابقات جهانی کشتی را. مردم در رادیو و تلویزیون، سایر رشته‌ها را نیز دوست داشتند با صدای او بشنوند.

او در واپسین ماه‌های زندگی، بخشی از حافظه‌اش را از دست داده و حتی برخی نزدیکانش را به جا نمی‌آورد اما با این وجود هنگام ورق زدن آلبوم، شمس‌الدین سیدعباسی آقای فتیله‌پیچ دنیای کشتی در دهه چهل و پنجاه شمسی را به جا می‌آورد.

همسرش سودابه عظیمی به خبرآنلاین گفته است: انقلاب که شد گفتند دیگر بهمنش نباشد. در ریودو ژانیرو بود برای گزارش مسابقات ورزشی. از همان جا که می‌خواست خبر بفرستد، به او گفتند دیگر تو را نمی‌خواهند.

حکم اخراجش در زمان صادق قطب‌زاده صادر شد. مدتی در نانوایی فعالیت کرد. با روزنامه ری و سپس از دهه هفتاد با مجله دنیای ورزش به عرصه روزنامه نگاری بازگشت.

در فیلم سینمایی «خط پایان» در سال ۱۳۶۴ با کارگردانی محمدعلی طالبی که به زندگی یک قهرمان دوچرخه سواری اختصاص دارد، بهمنش نقش خودش را بازی کرد.

از سالهای نخست دهه هفتاد شمسی مجدداً به صداوسیما برگشت. چند بار مسابقات کشتی را گزارش کرد و سپس عهده‌دار اجرای برنامه‌های آرشیوی در شبکه جام جم شد.

کتاب جام جهانی فوتبال از آغاز تا ۲۰۰۲. کتاب بازیهای المپیک از آغاز تا امروز و کتاب «گام به گام با جام» که تفسیری است بر جام جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، همچنین کتابی درباره فنون کشتی، از جمله آثار بهمنش است.

بهمنش در مصاحبه‌ای که در کتاب «روزنامه‌نگاری ایرانی» منتشر شده است، می‌گوید: گزارشگر رادیو و تلویزیون باید نویسنده چیره دست باشد. اگر ادبیات مملکتش و قضاوت مردم را دور بریزد و به آن اهمیت ندهد و از کنار مسائل فنی بدون توجه بگذرد، هیچ نمی‌ارزد.

او سپس می‌گوید: گزارشگر بايد ذاتاً سريع باشد، اهل مطالعه باشد، حواسش به جهان باشد و دروغگو نباشد.

بهمنش با اعتقاد به ضرورت بی طرفی در گزارشگری معتقد بود: بی‌طرفی را خيلی‌ها نمی‌پسندند، می‌گويند آدم بی‌طرف به درد نمی‌خورد، اما من عقيده دارم ميکروفون متعلق به مردم است و ما حق نداريم عقيده خودمان را به آنها بخورانيم.

XS
SM
MD
LG