لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۵

بحران آلودگی هوا در پکن؛ وضعیت قرمز اعلام شد


پکن در دود
پکن در دود

پکن (بیجینگ)، پایتخت چین، برای دومین بار، به خاطر آلودگی هوا، «وضعیت قرمز» اعلام کرده است؛ به این ترتیب تمام کارخانه‌ها تعطیل و جلوی رفت‌وآمد نیمی از خودروها در شهر گرفته می‌شود.

وضعیت قرمز، بالاترین هشدار در سیستم «چهار وضعیتی» چین است.

مقام‌های شهری چند هفته پیش برای نخستین بار طرحی اضطراری را برای کاهش آلودگی هوا به مرحله اجرا درآورده بودند.

این دومین بار از سال ۲۰۱۳ میلادی‌ست که چنین سطحی از هشدار در پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور جهان اعلام می‌شود.

مناطق شرقی چین، که شمار زیادی از ساکنان آن کشور را در خود جای می‌دهند، سال‌هاست با مشکلات گسترده ناشی از آلودگی هوا دست به گریبان هستند. آلودگی هوای چین، محدود به خاک آن کشور نیز نمی‌ماند و با جریان باد به کشورها و مناطق هم‌جوار نیز انتقال پیدا می‌کند.

افزایش آلودگی هوا در چین طی سال‌های گذشته انتقادها را نیز فزونی بخشیده است
افزایش آلودگی هوا در چین طی سال‌های گذشته انتقادها را نیز فزونی بخشیده است

اما اعلام دومین وضعیت قرمز، نشان‌دهنده افزایش بحران است. انتقادهای عمومی و اجتماعی در این مورد نیز رو به فزونی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سفارت آمریکا در پکن، که به طور جداگانه‌ای وضعیت آلودگی هوا را در پایتخت چین اعلام می‌کند، مقدار ذرات معلق موجود در هوا، در هفته گذشته را، ۳۰۰ میکروگرم در هر متر مکعب عنوان کرده بود. سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید حداکثر ذرات معلق طی ۲۴ ساعت نباید از ۲۵ میکروگرم در هر متر مکعب بیشتر شود.

وضعیت هشدارآمیز در پکن، که به تعطیلی کارخانه‌ها و جلوگیری از رفت‌وآمد خودروها می‌انجامد از روز شنبه ۲۸ آذر تا سه‌شنبه ادامه پیدا خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG