لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

بخشی از سند اصلاحاتی کلیسای کاتولیک از سوی اسقف‌ها رد شد


پاپ فرانسیس در پی انجام اصلاحاتی در کلیسای کاتولیک است که با مخالفت محافظه‌کاران روبه‌روست.
پاپ فرانسیس در پی انجام اصلاحاتی در کلیسای کاتولیک است که با مخالفت محافظه‌کاران روبه‌روست.

شورای مشورتی روحانیون ارشد کلیسای کاتولیک با بخشی از پیشنهاد‌هایی تاریخی برای انجام اصلاحاتی که هدف آن مدارای بیشتر با همجنس‌گرایان، یا موضوع طلاق است، مخالفت کرد.

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، از انجام اصلاحاتی نوین در این کلیسا حمایت می‌کند.

اسنادی که ۲۶ مهر ماه، به درخواست پاپ فرانسیس منتشر شده، پس از دو هفته رایزنی «سیناد»، شورای اسقف‌های کلیسای کاتولیک، متشکل از گروهی تقریبا ۲۰۰ نفره از روحانیون ارشد این کلیسا از سراسر جهان، در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

هدف از اصلاحاتی که بخش لیبرال کلیسای کاتولیک خواهان انجام آن است، رویکردی همراه با تسامح و مدارای بیشتر در مورد همجنس‌گرایان و نیز باورمندانی دارد، که به طور عرفی طلاق گرفته و دوباره ازدواج کرده‌اند.

بخش‌هایی مربوط به این بندهای اصلی، در سند منتشر شده نهایی حذف شده است.

پس از آن‌که پیش‌نویس این طرح، دوشنبه هفته گذشته منتشر شد، روحانیون محافظه‌کار خواستار تغییرات در زبان به کار رفته در مورد همجنس‌گرایان، زندگی مشترک خارج از ازدواج، و ازدواج مجدد شدند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این دسته از اسقف‌ها گفته‌اند این رویکرد، باورمندان را آشفته می‌کند و ساختار سنتی خانواده را با تهدید روبه‌رو می‌کند.

بنا بر گزارش‌ها بندهای مربوط، نتوانسته است رای لازم، یعنی دو سوم اعضای شورای «سیناد» را به خود جلب کند. با این همه در این مورد میان روحانیون ارشد کلیسای کاتولیک دو دستگی وجود دارد.

برای نمونه بخش دو پاراگرافی سند نهایی در مورد همجنس‌گرایان، با عنوان «ملاحظات روحانیون در قبال افرادی با گرایش به سوی همجنس‌» منتشر شده است. سند اولیه در این بخش سه پاراگراف داشت و عنوان آن «خوشامدگویی به همجنس‌گرایان» بود.

سند اولیه در این مورد خواستار «پذیرفتن و ارزش نهادن به گرایش جنسی آنها» و گشودن «خانه‌ای که به آن خوش آمده‌اند» شده بود. در سند نهایی این بندها و بخش‌هایی از آنچه اصلاح‌طلبان کلیسای کاتولیک و گروه‌های هوادار حقوق مدنی و اجتماعی خواستار آن هستند، حذف شده‌اند.

سند نهایی از زبانی عمومی‌تر و معمول در این مورد استفاده کرده است؛ همجنس‌گرایان «باید با احترام و حساسیت خوشامد گفته شوند» و از تبعیض در مورد آنها «خودداری شود».

پاپ فرانسیس که خواسته تا اسناد به طور کامل در اختیار عموم قرار گیرند، به روحانیون ارشد کلیسا گفته است نظرات خود را روشن و شفاف بیان کنند. او افزوده اگر چنین مذاکره صادقانه‌ای صورت نمی‌گرفت، «نگران و ناراحت» می‌شد.

به گزارش رویترز او در عین حال در مورد «سخت‌گیری خصمانه» محافظه‌کاران و «تمایلات خیرخواهانه مخرب» اصلاح‌طلبان برای به کار بستن تغییرات خود به هر بهایی، هشدار داده است.

گروهی از تحلیلگران معتقدند انتشار این اسناد و بحث‌های صورت گرفته، می‌تواند گام‌های اولیه اصلاحاتی احتمالی در آینده باشد.

سخنگوی واتیکان به خبرنگاران گفته، اسناد برای بازتاب عقاید میان کاتولیک‌ها، تا نشست بعدی «سیناد» در سال بعد، در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG