لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۱

نگرانی از کشته شدن «صدها نفر» در «حملات بوکو حرام»


گروه بوکو حرام در مناطقه شمال شرق نیجریه، جایی که محاصره کوه و جنگل است، پایگاه‌هایی دارد
گروه بوکو حرام در مناطقه شمال شرق نیجریه، جایی که محاصره کوه و جنگل است، پایگاه‌هایی دارد
گزارش‌ها حاکی‌ست حملاتی به روستاهایی در شمال شرق نیجریه که ظن آن می‌رود گروه افراطی بوکو حرام در آن نقش داشته باشد، «صدها کشته» بر جای گذاشته باشد.

خبرگزاری فرانسه از قول برخی رهبران منطقه‌ای در شمال شرق نیجریه می‌گوید در حملات روز ۱۳ خرداد در ایالت بورنو -که خبرهای آن به تازگی در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب یافته است- ممکن است بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر کشته شده باشند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز از حملاتی به چهار روستا در منطقه گووزا در این ایالت خبر داده که به دست مردانی مسلح، ملبس به لباس نظامی که سوار بر خودرو و موتور بودند، انجام شده است.

این شبکه خبری از قول پیتر بی‌یه، یکی از نمایندگان گووزا می‌گوید «کشته‌ها بسیار زیاد است. هیچ کس نمی‌تواند بگوید چند نفر کشته شده‌اند، ولی شمار قربانیان به صدها نفر می‌رسد».

به گفته آقای بی‌یه منطقه هنوز در کنترل ستیزه‌جویان است و روستاییان نتوانسته‌اند برای دفن اجساد به محل سکونت خود بازگردند.

چنانچه خبر این حملات و شمار کشته‌شدگان رسما تائید شود، از بدترین‌ حملاتی به شمار خواهد رفت که بوکو حرام طی فعالیت سال‌های اخیر خود به آن دست زده است.

یک سازمان غیردولتی در ژنو که بر آوارگان نظارت می‌کند (سازمان آی‌دی‌ام‌سی) می‌گوید فعالیت‌های بوکو حرام در شمال شرق نیجریه «۸۰۰ نفر را هر روز آواره» کرده و طی سال گذشته «سه هزار قربانی» برجای گذاشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از شاهدان «حملات روز سه‌شنبه» نقل کرده است «آنها (حمله‌کنندگان) به دروغ گفتند که برای پند و اندرز آمده‌اند و وقتی تقریبا همه روستاییان جمع شدند، گروهی دیگر از آنها ناگهان سر رسیدند و قبل از آن که فرصت بدهند، آتش گشودند».

گووزا در نزدیکی مرز کامرون قرار دارد و اطراف آن را کوه و جنگل فرا گرفته است.

منطقه‌ای که حمله در آن انجام شده پایگاهی برای گروه بوکو حرام به شمار می‌رود و همان‌جایی است که نیروهای ارتش نیجریه در آن در جست‌وجوی دختران ربوده شده هستند.

بوکو حرام که طی هفته‌های گذشته بیش از ۲۰۰ دختر نوجوان را از مدارسشان ربوده، چندی در صدر خبرها قرار گرفت.

ارتش نیجریه هنوز موفق نشده است دختران ربوده شده را نجات دهد. این در حالی‌ست که کشورهای دیگر مانند آمریکا و بریتانیا نیز برای کمک به جست‌وجوی آنها نیروهایی به آن کشور فرستاده‌اند.
XS
SM
MD
LG