لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۰

سد در برزیل شکست، منطقه‌ای مسکونی زیر گل و لای مدفون شد


گروهی از نجات‌یافتگان
گروهی از نجات‌یافتگان

شکستن سدی در منطقه‌ای دورافتاده در برزیل باعث شده است تا یک منطقه مسکونی در نزدیکی آن زیر آب و گل و لای برود. دست‌کم ۱۷ جسد تا کنون پیدا شده و ده‌ها نفر نیز مفقود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز تاسیسات سانحه دیده، سدی بوده است که فاضلاب و آب استفاده‌شده در یک معدن پشت آن نگهداری می‌شد. امدادگران در تلاش برای رسیدن به منطقه مسکونی هستند که در نزدیکی سد قرار داشت.

خبرگزاری فرانسه از قول آدائو سورینو جونیور، رئیس آتش‌نشانس شهر ماریانا، در ایالت میناس گرائیس می‌گوید «وضعیت ترسناک است. هوا تاریک است و انبوهی از گل و لای منطقه را فراگرفته است».

به گفته این مقام امدادی منطقه مسکونی «بنتو رودریگوئز» عملا زیر گل و لای مدفون شده است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول مقام‌های محلی می‌گوید امدادگران ۶۰۰ نفر را به مناطق مرتفع منتقل کرده‌اند.

سیل ناشی از شکسته شدن سد به روستای دیگری نیز رسیده است و ساکنان آن را مجبور به ترک محل سکونت خود کرده است.

در بیانیه‌ای که شرکت برزیلی «ویل» و شرکت استرالیایی «بی‌اچ‌پی»، کارفرمایان معدن، منتشر کرده‌اند آمده است که آنها هنوز نمی‌دانند دلیل شکسته شدن سد چیست.

این معدن منبع سنگ آهن است و شرکت «سامارکو» که از مشارکت انتفاعی برزیل و استرالیا شکل گرفته، نزدیک به ۱۰ درصد کل سنگ آهن برزیل را استخراج می‌کند.

به گزارش رویترز بهای سنگ آهن، در پی کاهش تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام جهان، کاهش یافته و این موضوع شرایط کاری و زندگی معدنچیان برزیلی را تحت تاثیر گذاشته است.

XS
SM
MD
LG