لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۹

«خروج بریتانیا»؛ سقوط ارزش پوند و سهام در آسیا ادامه دارد


بورس توکیو ۱۶ تیر
بورس توکیو ۱۶ تیر

بحران ناشی از رای بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، همچنان با گذشت نزدیک به دو هفته از آن ادامه دارد؛ ارزش پوند و یوان چین در برابر دلار آمریکا و ارزش بازارهای بورس توکیو، هنک‌کنگ، سئول و سیدنی، صبح روز چهارشنبه همچنان افت داشته‌اند.

پوند بریتانیا به ۱.۲۸۲ دلار آمریکا رسیده که روندی همچنان سقوطی‌ست؛ در حالی‌که ارزش آن به کم‌ترین میزان در سه دهه گذشته رسیده‌است.

یوان چین به کم‌ترین برابری با دلار در پنج‌ سال و نیم گذشته رسیده و در صبح ۱۶ تیر ماه با برابری ۶.۶۹ مبادله شده، که از نوامبر ۲۰۱۰ به این سو، سابقه نداشته‌است.

ارزش دلار آمریکا در برابر عمده واحدهای پولی دیگر افزایش پیدا کرده‌است؛ اما این موضوع در برابر ین ژاپن برعکس است. بحران‌ها و نگرانی‌های مالی در موارد زیادی به افزایش خرید ین ژاپن (بهشت پولی) و در نتیجه افزایش ارزش آن در برابر دلار منجر می‌شوند. این موضوع خود به بحران و افت صادرات این قدرت اقتصادی می‌انجامد. اقتصاد ژاپن شدیدا به صادرات وابسته است.

بازار بورس در توکیو، صبح ۱۶ تیر ماه سه درصد سقوط کرده‌است. وضعیت در هنگ‌کنگ، سئول و سیدنی نیز بهتر نبود و دو مرکز دیگر بورس در آسیا هر کدام دو درصد و سیدنی ۱.۴ درصد افت داشته‌اند.

میتسو شیموزو، از مقام‌های ارشد گروه امنیت مالی آسیا در ژاپن به خبرگزاری فرانسه گفته است «آینده نامطمئن اقتصادی بریتانیا تار و مبهم است». او افزوده سقوط پوند احتمالا باز هم به افزایش خرید ین می‌انجامد.

رویترز نیز به نقل از تحلیل‌گر دیگری در توکیو می‌گوید «احتیاط ِ خیلی، خیلی زیادی» وجود دارد؛ «وقتی ارزش سهام در آمریکا افزایش یافت، ما فکر کردیم ریسک‌پذیری بازار تا حدی حل‌وفصل شده، اما اکنون وضعیت بیشتر از گذشته نامعلوم است.»

بحران مالی صبح چهارشنبه در بازارهای آسیای شرقی-اقیانوسیه در حالی‌ست که «بانک انگلستان» یک روز پیش از این در مورد تهدیدهای ناشی از خروج بریتانیا، بر رشد اقتصادی هشدار داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز دهم تیر ماه، گفته بود او نگران خطرات این روند، در دراز مدت، بر رشد اقتصاد جهانی‌ست.

دو روز پس از اعلام نتیجه همه‌پرسی در بریتانیا، شماری از مقام‌ها و تحلیل‌گران اقتصادهای بزرگ شرق، در مورد تاثیرهای «طولانی‌مدت» آن بر بازار، ابراز هشدار داده بودند.

XS
SM
MD
LG