لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۴

طرح کره برای «جایگزینی کامل اتوبوس‌های دیزلی با اتوبوس‌های برقی»


تب ساخت اتوبوس‌های برقی در حال افزایش است و حالا پس از تویوتا، هیوندای هم قصد تولید یک اتوبوس برقی جدید را دارد.

هیوندای از اتوبوس برقی الک سیتی که با هر شارژ کامل مسافت ۴۶۷ کیلومتر را طی می‌کند رونمایی کرده است.

هم اکنون بیشتر اتوبوس‌های جهان از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند که این سوخت با تولید اکسید نیتروژن، ذرات معلق ، مونو اکسید کربن و دی اکسید گوگرد یکی از عوامل اصلی آلایندگی شهرهای بزرگ جهان است. به همین دلیل برخی شرکت‌های بزرگ به دنبال تولید اتوبوس‌های برقی یا پیل سوختی بجای اتوبوس‌های دیزلی هستند.

یو جای یونگ، مدیر عامل بخش خودرو‌های سنگین هیوندای، در این باره به خبرنگاران گفته است «ما برای خودرو‌های تجاری آینده برنامه گسترده‌ای از نظر تکنولوژی‌های نو داریم و می‌خواهیم محصول دوستدار محیط زیست بسازیم که نیاز‌های جامعه را تامین کند».

اتوبوس شهری هیوندای اولین نسخه تولید انبوه در آسیا خواهد بود و به کمک یک باتری ۲۵۶ کیلووات ساعتی، برد ۴۶۷ کیلومتری را فراهم می‌کند. سرعت این اتوبوس به نزدیک ۹۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد که برای برآورده کردن نیازهای شهری کافی بنظر می‌رسد. برای شارژ کامل این اتوبوس حدود یک ساعت زمان نیاز است. قیمت این اتوبوس حدود ۱۷۹ هزار دلار اعلام شده است.

هیوندای امیدوار است با عرضه این محصول در آینده حدود ۷۰ درصد اتوبوس‌ها در کره جنوبی از این محصول استفاده کنند. مقامات کره‌ای ابراز امیدواری کرده‌اند با ورود اتوبوس‌های برقی تا سال ۲۰۳۰ دیگر اتوبوس دیزلی در شهر‌های این کشور حرکت نکند.

هیوندای از عرضه این محصول تا سال ۲۰۱۸ خبر داده است. یکی دیگر از محصولات هیوندای اتوبوس پیل سوختی است. در این اتوبوس هیدروژن به سمت واحد پیل سوختی حرکت می‌کند. در این واحد هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق توسط موتور الکتریکی برای حرکت دادن اتوبوس مصرف می‌شود وآب هم از اگزوز اتوبوس خارج می‌شود.

علاوه بر کره و ژاپن، شرکت‌های چینی هم در حال کار بر اتوبوس‌های برقی هستند. یکی از این شرکت‌ها شرکت بی وای دی چین است.

البته جدی ترین رقیب اتوبوس‌های برقی و پیل سوختی هیوندای در آسیا، اتوبوس‌های پیل سوختی شرکت تویوتا است.

شرکت تویو تا قصد دارد اولین اتوبوس پیل سوختی خود را وارد شبکه حمل‌ونقل توکیو کند. این خودرو علاوه بر حمل‌ونقل می‌تواند در شرایط اضطراری برق هم تولید کند.

این اتوبوس پیل سوختی شهری حدود ۷۰ مسافر دارد و از دو واحد سلول سوختی پلیمر جامد با قدرت کلی ۳۰۰ اسب بخار بهره می‌برد. این اتوبوس در صورت موفقیت می‌تواند نقطه عطفی را در صنعت حمل نقل شهری ایجاد کند. قرار است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد سیستم حمل نقل توکیو شوند.

این اتوبوس توسط شرکت هینو زیر مجموعه شرکت تویوتا توسعه یافته است. شرکت هینو موتورز در سال ۱۹۷۳ به عنوان بخش تولید خودروهای سنگین شرکت خودروسازی تویوتا راه‌اندازی شد و هم اکنون بزرگترین تولیدکننده خودروهای متوسط، نیمه سنگین و سنگین در کشور ژاپن به شمار می‌رود. هینو موتورز، لکسوس و دایهاتسو به عنوان برندهای اصلی تویوتا شناخته می‌شوند.

این اتوبوس دارای ۱۰ مخزن فشارقوی برای ذخیره ۶۰۰ لیتر هیدروژن با فشار ۷۰۰ بار است. این مخازن، هیدروژن سلول‌های سوختی را تغذیه می‌کند و سلول‌های سوختی، باتری‌های هیبریدیِ نیکل‌فلز را شارژ می‌کنند. این باتری‌ها انرژی مورد نیاز دو موتور الکتریکی را تأمین می‌کنند که در مجموع ۳۰۰ اسب بخار قدرت دارند و گشتاور آنها به ۶۷۰ نیوتون متر می‌رسد. این اتوبوس علاوه بر مصارف حمل ونقل شهری، می‌تواند در هنگام بلایای طبیعی ۲۳۵ کیلووات ساعت برق برای راه‌اندازی تجهیزات امدادی تولید کند.

البته همچنان یکی از موانع توسعه اتوبوس‌های پیل سوختی احتمال انفجار مخاز فشار بالای هیدروژن است.

XS
SM
MD
LG