لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

کانادا ۱۰ جوان را به ظن تلاش برای پیوستن به «داعش» بازداشت کرد


پلیس کانادا ۲۹ اردیبهشت‌ماه اعلام کرد، هفته گذشته ۱۰ جوان را در فرودگاه بین‌المللی مونترال​، فرودگاه «پیر الیوت ترودو»، بازداشت کرده است، که تلاش داشتند به گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بپیوندند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید اتهام دقیق این افراد هنوز اعلام نشده، اما اعضای آن به گفته پلیس کانادا قصد داشتند به اعضای گروه «حکومت اسلامی» (داعش) در عراق و سوریه ملحق شوند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از بیانیه پلیس کانادا، که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه به وقت کانادا منتشر شده، آورده که گذرنامه این ۱۰ نفر ضبط شده است.

پلیس به دلیل آنکه هنوز اتهام دقیق بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده، هویت آنها را نیز فاش نساخته است.

در این بیانیه اما ذکر شده است که بازرسان با اعضای خانواده و دوستان بازداشت‌شدگان جوان ملاقات کرده‌اند.

پلیس کانادا از رسانه‌ها خواسته به حریم خصوصی خانواده بازداشت‌شدگان احترام بگذارند؛ «زمان بسیار سختی برای خانواده‌های بازداشت‌شدگان است. چراکه تصمیم به ترک کشور، نه در کانون خانواده که به صورت شخصی گرفته شده بود».

این تازه‌ترین دور از بازداشت‌ افرادی در کشورهای غربی‌ست، که قصد پیوستن به حکومت اسلامی را داشتند یا به عضویت آن درآمده یا از این گروه هوادارای می‌کردند.

سال گذشته در پی اقداماتی ضد تروریستی در کشورهای اروپایی، ده‌ها مظنون در کشورهای مختلف بازداشت و برخی نیز در پی حمله نیروهای امنیتی کشته شدند.

بریتانیا در تابستان گذشته، سطح اقدامات امنیتی برای مواجهه با کسانی که به اسلام‌گرایان در عراق و سوریه پیوسته و به آن کشور باز می‌گردند را افزایش داد.

خود کانادا نیز صحنه حملاتی بوده است؛ در مهر ماه سال گذشته، در پی تیراندازی در در محوطه پارلمان کانادا در شهر اوتاوا، یک سرباز کانادایی نگهبان ساختان پارلمان و فرد تیرانداز کشته شدند.

دو روز پیش از آن حمله نیز یک شهروند ۲۵ سالهٔ کانادایی، که گفته می‌شود به اسلام گرویده و افراطی شده بود، دو سرباز کانادایی را در منطقه «کبک»، جایی که مونترال در آن قرار دارد، با خودرو زیر گرفت و یکی از آن ها را کشت.

XS
SM
MD
LG