لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

از ایران تا روسیه؛ مقایسه حقوق رؤسای جمهوری منطقه و جهان


با کلیک کردن روی عکس آن را بزرگ کنید
با کلیک کردن روی عکس آن را بزرگ کنید
بخش آذربایجانی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی طی گزارشی دستمزد رسمی رؤسای جمهور منطقه را مورد بررسی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، حقوق رئیس جمهوری ایران ۹۵۰ منات، رئیس جمهوری آذربایجان ۱۵ هزار منات و رئیس جمهوری آمریکا حدود ۲۶ هزار و ۱۳۳ منات است.

هر منات آذربایجان برابر یک دلار و ۲۷ سنت آمریکا، معادل حدود ۴ هزار تومان ایران است.

این گزارش می‌گوید که در کشورهای دموکراتیک جهان معمولا به رغم مناقشه‌ها پیرامون درآمدهای واقعی رؤسای جمهوری، اکثرا درآمدهای رسمی آن‌ها به مردم اطلاع رسانی می‌شود و مردم حداقل با دستمزد دریافتی رؤسای جمهور خود از بابت پستی که در دست دارند، آشنا می‌شوند.

این گزارش به ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اشاره می‌کند که اخیرا حقوق رسمی خود در سال ۲۰۱۳ را ماهانه ۶۷۱۶ منات اعلام کرد.

گزارش یاد شده در ادامه به بررسی دستمزدهای رسمی رؤسای چند کشور همسایه و منطقه پرداخته و با حداقل دستمزد‌ها در هر کشور مقایسه کرده است.

بر اساس این گزارش، سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان، ماهانه ۲۵۵۴ منات حقوق می‌گیرد، این رقم برای رئیس جمهور ترکیه ۱۳۶۴۰ منات، گرجستان ۳۱۰۰ منات و ایران ۹۵۰ منات است.

رادیو «آزادلیق»، بخش آذری رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، در ادامه می‌نویسد که بیشترین حقوق ماهانه میان رؤسای جمهور منطقه برای الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان، است که حقوق رسمی‌اش ماهانه ۱۵ هزار منات است.

هم اکنون رئیس جمهوری چین ۱۲۴۱ منات ماهانه دستمزد می‌گیرد، در حالی که حداقل میزان دستمزد‌ها در این کشور ۲۲۹ منات است، به این ترتیب دستمزد رئیس جمهوری چین حدود ۴/ ۵ برابر حداقل دستمزد‌ها در چین است.

در مقام مقایسه، رئیس جمهور آذربایجان ۱۴۳ بار بیشتر از کمترین میزان دستمزد‌ها در این کشور حقوق می‌گیرد، رئیس جمهور قرقیزستان ۹۸ بار، گرجستان ۶۰ بار، روسیه ۵۸ بار، ترکیه ۳۵ بار، ارمنستان ۲۷ بار، آمریکا ۵/ ۱۹ بار، فرانسه ۱۰ بار، آلمان ۱۰ بار و ایران ۵ بار بیشتر از حداقل دستمزد‌ها در کشورهای خود حقوق می‌گیرند.

این گزارش می‌گوید که در حین بررسی حقوق رؤسای جمهوری کشور‌ها، دریافته است که حقوقی که حسن روحانی دریافت می‌کند، نه حقوق پست ریاست جمهوری، بلکه حقوقی است که برای استادی دانشگاه دریافت می‌کند، سنتی که محمود احمدی‌نژاد بانی آن بود و روحانی نیز با خودداری از دریافت حقوق رسمی پست رئیس جمهوری، به این سنت وفادار مانده است.

لازم به ذکر است که محمدباقر نوبخت، معاون راهبردی رئیس‌جمهوری ایران، ۲۴ آذرماه سال گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، درباره میزان حقوق رئیس‌جمهور گفت که «وی عضو هیات علمی دانشگاه است و از نظر مرتبه علمی استاد تمام محسوب می‌شود به همین علت صرفاً حقوق استادی خود را دریافت می‌کند و تاکنون حقوقی از ریاست جمهوری دریافت نکرده‌است».
XS
SM
MD
LG