لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

واکنش‌ها به ویدئوی زنده شکنجه مرد کم‌توان ذهنی در شیکاگو


از چپ به راست: تاشینا کاوینگتون جردن هیل، تسفای کوپر، بریتانی کاوینگتون
از چپ به راست: تاشینا کاوینگتون جردن هیل، تسفای کوپر، بریتانی کاوینگتون

ویدئوی زنده‌ای که از شکنجه یک مرد کم‌توان از نظر ذهنی در فیس‌بوک پخش شده و ممکن است «ناشی از نفرت نژادی» باشد، با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده‌است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، این ویدئو را «نفرت‌انگیز» توصیف کرده‌است.

این ویدئو نشان‌دهنده رفتاری شدید و بسیار خشن علیه مردی‌ست که در گوشه‌ای بسته شده و آن‌طور که گزارش‌های تازه نشان می‌دهد برای مدت شش ساعت تحت شکنجه و آزار قرار گرفته‌است.

کسانی که او را بسته‌اند و شکنجه می‌دهند به دونالد ترامپ و نیز «سفیدپوستان» دشنام می‌گویند و از مردی که ربوده‌اند نیز می‌خواهند این دشنام‌ها را تکرار کند.

چهار مظنون در این رابطه بازداشت شده‌اند؛ تاشینا و بریتانی کاوینگتون که خواهر هستند، جردن هیل و تسفای کوپر.

مردی که تحت شکنجه قرار گرفته از نظر ذهنی دچار کم‌توانی‌ست و ۱۸ سال سن دارد. پلیس می‌گوید او موفق شده پس از ۶ ساعت فرار کند. این فرار وقتی صورت گرفته که چهار مظنون برای ترساندن همسایه طبقه پایین، که ظاهرا معترض به سروصدا بود، از آپارتمان خود خارج شده‌اند.

جردن هیل، یکی از مظنونان، از دوستان قربانی بوده و آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند، خانواده قربانی ۱۸ ساله، او را برای ملاقات و وقت‌گذراندن با جردن به رستورانی برده‌اند و سپس محل را ترک کرده‌اند.

جردن هیل او را سوار وانتی که ربوده بود کرد و به بخش غربی شیکاگو برد. اعضای خانواده قربانی شکنجه چندی بعد به پلیس خبر دادند که پسرشان گم شده‌است.

ساعاتی بعد شکنجه و آزار فیزیکی و گفتاری فرد کم‌توان ذهنی و پخش آن در شبکه اجتماعی فیس‌بوک آغاز شده‌است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی با کانالی در شیکاگو، این واقعه را «نفرت‌انگیز» توصیف کرده و گفته است «آنچه دیده‌ایم، پدیدار شدن مشکلات بسیاری‌ست که مدت‌هاست در آن‌جا وجود دارد… چه ناشی از تنش بین پلیس و جوامع محلی باشد، یا جرم ناشی از نفرت، از نوع نفرت‌انگیزی، که اکنون در فیس‌بوک نمایش داده شده‌است».

رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، نیوت گینگریچ، از سوی دیگر به شبکه خبری فاکس گفته «اگر مهاجمان چهار فرد سفیدپوست بودند و قربانی یک آفریقایی‌آمریکایی، آن‌وقت همه لیبرال‌ها آن را جرم ناشی از نفرت می‌نامیدند و کسی هم شکی نداشت».

اما ادی جانسون، سرپرست پلیس شیکاگو گفته است در مورد این‌که واقعه به‌عنوان جرم ناشی از نفرت تحت تحقیق قرار می‌گیرد، «هرگز تردیدی وجود نداشت»، با این حال پلیس می‌خواهد تحقیقات کافی در این مورد انجام دهد تا قضاوت نهایی تحت تاثیر احساسات فعلی قرار نگیرد.

شهردار شیکاگو نیز واکنش شدیدی به ویدئو نشان داده و آن را «تهوع‌آور» توصیف کرده‌است.

شیکاگو صاحب آمار بسیاری بالایی از خشونت است بنا بر برآوردها تنها از ۱۱ درصد شهرهای دیگر در آمریکا امن‌تر است.

XS
SM
MD
LG