لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

تیم بزرگی از امدادگران چینی برای مبارزه با ابولا به آفریقا رفت


یک تیم ۱۶۰ نفره از امدادگران چینی روز دوشنبه ۲۶ آبان وارد لیبریا شدند، تا به دیگر امدادگران و پزشکانی بپیوندند که در غرب قاره آفریقا در تلاش برای مبارزه و مهار بیماری مرگبار ابولا هستند.

در بیانیه‌ای که در این مود ژانگ یوئه، سفیر چین در لیبریا، منتشر کرده آمده است که این افراد بخشی از واحد پزشکی ۴۱ میلیون دلاری چین هستند که طی ۱۰ روز آینده کار خود را آغاز می‌کند.

به گفته آقای ژانگ این امدادگران پیشتر تجربه مبارزه با «سارس» (بیماری بسیار شدید تنفسی) را داشته‌اند.

در مجموع بیش از ۵۱۰۰ نفر در پی ابتلا به ابولا، در غرب آفریقا جان خود را از دست داده‌اند.

بیش از نیمی از این افراد، ۲۸۱۲ نفر، تنها در لیبریا قربانی این بیماری شده‌اند.

چین وعده داده است که کمکی ۱۲۲ میلیون دلاری برای مقابله با این بیماری اختصاص دهد.

عمده امدادگران و کمک‌ها، به جز نیروهای محلی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی ارائه شده است. در عین حال در این دو قاره تلاش‌هایی برای ساخت دارویی علیه این بیماری در جریان است.

با همه اینها سازمان‌های غیردولتی، دولت‌ها و کشورهای توسعه‌یافته را متهم کرده‌اند که در آغاز شیوع ابولا به آن اهمیت چندانی نشان نداده‌اند.

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد، در مهر ماه گذشته با انتقاد از واکنش کشورها گفته بود «در واقع با نگاه به روند بحران، می‌بینید که جامعه بین‌المللی وقتی از خواب بیدار شد که بیماری خودش را به آمریکا و اروپا رسانده بود».

از سوی دیگر بان گی‌مون، دبیر کل فعلی سازمان ملل متحد، از کشورهای آسیایی خواسته است که برای مبارزه با این بیماری فعالیت و کنش بیشتری از خود نشان دهند.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری قاره آفریقا است و روابط دیپلماتیک پکن با پایتخت‌های آفریقایی طی سال‌های گذشته به طور محسوسی گسترش پیدا کرده است.

کمک‌های تازه وعده داده شده آن کشور همچنان یک دهم کمک‌های ارائه شده اتحادیه اروپا (۱.۲ میلیارد دلار) است.

XS
SM
MD
LG