لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

ایالات متحده اطراف جزایر مصنوعی چین ناوشکن مستقر کرد


ساخت‌وسازهای چین در جزیره میسچیف از مجمع‌الجزایر اسپراتلی
ساخت‌وسازهای چین در جزیره میسچیف از مجمع‌الجزایر اسپراتلی

بنا بر گزارش‌ها، یک ناوشکن ارتش ایالات متحده، در نزدیکی جزایری مصنوعی در دریای جنوب چین، که چین می‌گوید مالک آنها و آب‌های اطراف آن است، شروع به گشت‌زنی کرده است.

وزارت خارجه چین در واکنشی رسمی می‌گوید این عمل «تهدیدی برای تمامیت ارضی» آن کشور است.

خبرگزاری‌های غربی به نقل از مقام‌های دفاعی آمریکا می‌گویند ناوشکن «لاسن» از پنجم آبان‌ماه، در ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتری) جزایر «اسپراتلی» اقدام به گشت‌زنی می‌کند.

تنش‌ها در مورد مالکیت جزایری در دریای جنوب چین و دیگر آب‌های شرق و جنوب شرقی آسیا، طی ماه‌های گذشته، میان کشورهای مختلف منطقه بار دیگر بالا گرفته است.

اوج این تنش‌ها به ویژه میان توکیو، از مهم‌ترین هم‌پیمانان واشینگتن، و پکن (بیجینگ) دیده شده است.

در حالی‌که سال‌هاست دیگر کشورها از فیلیپین تا کره جنوبی، نیز میان خود یا با چین و ژاپن بر سر برخی جزایر اختلافاتی عمیق دارند. برخی از این جزایر تنها صخره‌هایی در دریا هستند یا به زیر آب رفته‌اند.

اما توجه به مجمع‌الجزایر اسپراتلی (به چینی: نانشا) از این بابت افزایش یافته است که چین شروع به احیای آنها کرده و آن‌ها را به طور مصنوعی بازسازی کرده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که چین چند میلیون متر مربع زمین را در اسپراتلی احیا کرده و در آنها تاسیساتی ساخته که از جمله باند فراز و فرود هواپیما هستند.

این احتمال مطرح شده که چین از این جزایر به عنوان پایگاه نظامی استفاده کند و در آن سازه‌ها و ادوات جنگی قرار دهد.

واشینگتن بارها تاکید کرده است که «ادعای» چین در مورد کنترل آب‌های اطراف این جزایر را نمی‌پذیرد.

مقام‌های ایالات متحده گفته‌اند نمی‌گذارند کشتی‌رانی در آب‌های بین‌المللی با اخلال روبه‌رو شود.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام دفاعی آمریکا که نامش را فاش نکرده گزارش داده است ماموریت ناوشکن لاسن در اطراف سابی و میس‌چیف، از مجمع‌الجزایر اسپراتلی، آغاز شده است.

پکن در نخستین واکنش به گزارش‌های منتشر شده، گفته بود چنانچه تائید شوند «به آمریکا نصیحت می‌کنیم، یک بار دیگر به این موضوع بیاندیشد، بی‌گدار به آب نزند و از کاه، کوه نسازد».

ساعاتی بعد نیز وزارت خارچه چین رسما بیانیه‌ای در این مورد صادر کرد و این عمل را «ورورد غیرقانونی» به آب‌های جزایر و «تهدیدی» علیه تمامیت ارضی آن کشور نامید.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ایالات متحده گفته است ماموریت کشتی جنگی آمریکا «ماموریتی روزانه در دریای جنوب چین است» و در مناطق مختلف آب‌های بین‌المللی، آنها در هر زمانی که بخواهند، کشتی‌رانی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG