لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

آمریکا نشانه‌ای از همکاری میان القاعده و داعش در سوریه نمی‌بیند


جیمز کلاپر
جیمز کلاپر

در پی گزارش‌های منتشر شده اخیر که جبهه نصرت و «حکومت اسلامی» در سوریه نیروهای خود را متحد می‌کنند، مدیر اداره امنیت ملی آمریکا، می‌گوید ایالات متحده نشانه‌ای از هم‌پیمان شدن دو گروه در دست ندارد.

جیمز کلاپر، مدیر اداره امنیت ملی آمریکا، ۲۳ آبان به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفته است کارشناسان ایالات متحده هیچ اطلاعی از اینکه بین دو گروه اتحادی به وجود آمده باشد، ندارند.

هم‌پیمان شدن احتمالی جبهه نصرت، که شاخه‌ای از القاعده در سوریه به شمار می‌رود، یا گروه «خوراسان» که از اعضای پیشین القاعده تشکیل شده و گروه «حکومت اسلامی» که عملا رقیب آن‌ها محسوب می‌شود، می‌تواند وضعیت نبردها علیه اسلام‌گرایان را در آن کشور با پیچیدگی‌های جدیدی روبه‌رو کند.

پیش از گفته‌های آقای کلاپر، گزارش‌هایی در مورد این اتحاد احتمالی منتشر شده بود؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول دو تن از رهبران اپوزیسیون سوریه گفته بود که فرماندهان جبهه نصرت و حکومت اسلامی، هفته پیش، در مزرعه‌ای در شمال آن کشور گرد آمده و توافق کرده‌اند دست از مبارزه علیه یکدیگر برداشته و به همکاری با هم علیه دیگر مخالفانشان روی بیاورند.

آسوشیتدپرس می‌گوید چنین چیزی می‌تواند موانعی تازه در برابر راهبرد واشینگتن در جنگ علیه «حکومت اسلامی» (داعش) به وجود بیاورد.

جبهه نصرت (اعضای این گروه در تصویر) پیش از «حکومت اسلامی» به پیش‌روی‌هایی بسیاری هم علیه نیروهای دولتی سوریه و نیز در برابر مخالفان غیراسلام‌گرای بشار اسد دست یافته بود
جبهه نصرت (اعضای این گروه در تصویر) پیش از «حکومت اسلامی» به پیش‌روی‌هایی بسیاری هم علیه نیروهای دولتی سوریه و نیز در برابر مخالفان غیراسلام‌گرای بشار اسد دست یافته بود

از سوی دیگر «دیلی‌بیست» نیز در هفته گذشته گزارشی منتشر کرده بود که اعضای گروه «خوراسان» -که طی هفته‌های گذشته هدف حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا قرار گرفته است- تلاش کرده‌اند که بین جبهه نصرت و حکومت اسلامی، میانجی‌گری کنند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش مشابهی منتشر کرده است، که اعضای «خوراسان» نیز در دیدار دو گروه افراطی اسلام‌گرا حضور داشته‌اند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های رسمی آمریکایی به هر حال در مورد درستی این گزارش‌ها شک و تردید نشان داده‌اند.

یک مقام دولت آمریکا به «دیلی بیست» گفته بود «برای من سخت است باور کنم که النصره و حکومت اسلامی تفاوت‌های خود را کنار گذاشته‌اند».

جیمز کلاپر به شکبه سی‌بی‌اس گفته است «در میدان نبرد، در برخی موارد، توافقات تاکتیکی بین گروه‌های محلی برای به دست آوردن هدفی تاکتیکی به وجود آمده است. ولی به طور گسترده من اتحادی بین این دو گروه نمی‌بینم. دست‌کم تا کنون.»

XS
SM
MD
LG