لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۲

آرای کلینتون برای نامزدی در انتخابات آمریکا «به حد نصاب رسید»


آسوشیتدپرس می‌گوید شمارش کل آرای نمایندگان در رقابت‌های درون‌حزبی دمکرات‌ها، نشان می‌دهد که هیلاری کلینتون عملا به حد نصاب برای آنکه به عنوان نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شود، رسیده است.

بنا بر برآورد آسوشیتدپرس در ۱۷ خرداد ماه، خانم کلینتون در حال حاضر به ۲۳۸۳ رای (دلگیت) رسیده‌ و بخت این را دارد، که به عنوان نخستین زن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا شود.

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده ۱۵ و ۱۶ خرداد ماه در انجمن حزبی «جزایر ویرجین» و سپس انتخابات درون‌حزبی پورتوریکو، بر برنی سندرز، رقیبش، پیروز شد. این دو منطقه در قلمروی ایالات متحده و مستقیما زیر نظر دولت فدرال هستند؛ شهروندان ساکن قلمروهای ایالات متحده در انتخابات درون‌حزبی هر دو حزب عمده آمریکا، دمکرات و جمهوری‌خواه، شرکت می‌کنند و آرای نمایندگان آنها نیز در گردهمایی نهایی احزاب شمرده می‌شود، اما آنها در رای‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنند.​

برآورد آسوشیتدپرس نشان می‌دهد کلینتون در مجموع با آرایی که از انتخابات مستقیم و نیز «انجمن‌های حزبی» از نمایندگان به دست آورده، ۱۸۱۲ رای دارد. در عین حال او از حمایت ۵۷۱ اَبـَر-نماینده نیز برخوردار است.

اَبـَر-نمایندگان (سوپردلگیت‌ها) اعضای ارشد و بانفود حزب هستند که می‌توانند خارج از روند رای‌گیری‌های درون‌حزبی، به هر نماینده‌ای که مایل هستند رای بدهند.

گردهمایی ملی دمکرات‌ها در ژوئیه، نامزد نهایی را معرفی خواهد کرد.

برنی سندرز، رقیب خانم کلینتون گفته است تا گردهمایی ملی دمکرات‌ها در ژوئیه به رقابت با او ادامه خواهد داد چراکه او هنوز امیدوار است شمار زیادی از اَبـَر-نمایندگان تغییر نظر داده و از او حمایت کنند.

کارزار انتخاباتی آقای سندرز نیز امروز تاکید کرده به رقابت با کارزار خانم کلینتون تا روز گردهمایی ملی حزب ادامه می‌دهد.

انتخابات درون حزبی در ایالت نیوجرزی و نیز پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا، یعنی کالیفرنیا، در راه است.

در دیگر حزب اصلی آمریکا، انتخابات درون‌حزبی هفته‌هاست که با کناره‌گیری تد کروز و جان کیسیک، رقبای باقی‌مانده دونالد ترامپ به پایان رسیده و او نامزد احتمالی حزب به شمار می‌رود. گردهمایی جمهوری‌خواهان برای معرفی نامزد نهایی نیز در ماه ژوئیه برپا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG