لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

تلاش کلینتون برای حفظ ترامپ «در موضع تدافعی»


یک روز پس ازاولین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون با پیگیری اتهاماتی نظیر نژادپرستی، مردسالاری و فرار مالیاتی، قصد خود را برای حفظ دونالد ترامپ در «موضع تدافعی» نشان داد. در مقابل دونالد ترامپ گفت در مناظره بعدی با مطرح کردن روابط فرازناشویی بیل کلینتون (همسر رقیب او) «حملات شدیدتری» خواهد کرد.

جزئیاتی از نخستین مناظره را اینجا بخوانید

به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به مطرح شدن یک اظهار نظر بحث برانگیز دیگر از سوی آقای ترامپ که مربوط به برخورد توهین‌آمیز او با یک «ملکه زیبایی» سابق است، خانم کلینتون در ادامه «عملکرد قوی‌ترش» در مناظره تلاش می‌کند این برتری را حفظ کند.

خانم کلینتون به خبرنگاران گفت آقای ترامپ «در طول مناظره اتهامات و ادعاهایی مطرح کرد که حقیقت نداشت و دیدگاههایی را بیان کرد که از نظر بسیاری از مردم توهین آمیز و ناپسند تلقی می‌شوند.»

در مقابل آقای ترامپ در سخنرانی خود در ایالت فلوریدا، که یکی از صحنه‌های اصلی نبرد دو طرف خواهد بود، در مورد مناظره گفت: «هیلاری کلینتون در مورد همه مسائل از وضعیت بد فعلی کشور دفاع کرد در صورتی که من طرح‌های خود برای بازگرداندن اشتغال، امنیت و رفاه به مردم آمریکا را توضیح دادم.»

مناظره دوشنبه شب با حدود ۸۴ میلیون تماشاچی پر بیننده‌ترین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا بود.

دونالد ترامپ به خاطر مطرح نکردن روابط نامشروع بیل کلینتون خود را ستود ولی هشدار داد که احتمالا با طرح این موضوع در مناظره‌های بعدی حملات خود به رقیب را تشدید خواهد کرد. قبل از رای‌گیری در روز ۸ نوامبر قرار است دو مناظره دیگر انجام شود. مناظره دوم روز ۹ اکتبر در سنت لوئیس و مناظره سوم روز ۱۹ اکتبر در لاس وگاس برگزار می‌شود.

آقای ترامپ گفت وقتی هیلاری کلینتون در مورد نحوه رفتار با زنان از او انتقاد کرد می‌خواست روابط نامشروع بیل کلینتون را مطرح کند «ولی تصمیم گرفتم این کار را نکنم چون دختر او در میان جمعیت نشسته بود.»

در مقابل خانم کلینتون گفت: «او می‌تواند هر طوری که دوست دارد کارزار خود را پیش ببرد. موضوع اصلی شخصیت و سرشت افراد و قابلیت‌ها و صلاحیت برای به عهده گرفتن مهم‌ترین و دشوار‌ترین شغل در دنیاست.»

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که خود آقای ترامپ نیز زمانی‌که هنوز با ایوانا همسر اولش زندگی می‌کرد با زن دیگری به نام مارلا مپلز که بعد‌ها همسر دوم او شد، رابطه پر سرو صدایی داشت. او مدتی بعد خانم مپلز را نیز طلاق داد و با ملانیا همسر فعلی‌اش ازدواج کرد.

آقای ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس نیوز سعی کرد از انتقادهای مربوط به ضعف او در مناظره شانه خالی کند و گفت مجری برنامه، لستر هولت از شبکه ان بی‌سی، از او «سئوالات نامنصفانه‌ای» پرسید و به او «میکروفون خیلی بدی» داده بودند. آقای ترامپ در مورد میکروفون گفت: «دوست ندارم فرضیه‌های توطئه آمیز را باور کنم ولی صدای میکروفون من از او خیلی ضعیف‌تر بود و صدای خش می‌داد.»

هیلاری کلینتون در گفتگو با خبرنگاران یک روز پس از مناظره گفت: «هر کسی که در مورد میکروفون شکایت کند معلوم است شب موفقی نداشته است.»

ماجرای ملکه زیبایی

خانم کلینتون در طول مناظره دونالد ترامپ را به خاطر به کاربردن کلماتی مثل «سگ، خوک و کثیف» در مورد زنان به‌شدت زیر حمله گرفت. اما آقای ترامپ روز سه شنبه در مقام دفاع از خود انتقادات شخصی تندی را علیه آلیسیا ماچادو عنوان کرد. خانم ماچادو که اصلا اهل ونزوئلا است در سال ۱۹۹۶ ملکه زیبایی جهان شد و اکنون تابعیت آمریکا را دارد.

آقای ترامپ که سابقا صاحب مراسم انتخاب ملکه زیبایی جهان بود گفت «او برنده مسابقه بود و بعد اضافه وزن زیادی پیدا کرد و این یک مشکل جدی بود. و نه فقط این، رفتار او هم مسئله بود. با او مشکلات زیادی داشتیم.»

هیلاری کلینتون اولین زنی که از سوی یکی از احزاب سیاسی مهم آمریکا برای ریاست جمهوری نامزد شده، در مباحث مربوط به توهین‌های دونالد ترامپ به زنان در طول مناظره اسم آلیسیا ماچادو را عنوان کرد. خانم کلینتون گفت دونالد ترامپ به خاطر اینکه این زن لاتین تبار است او را «خوک خانوم» و «خانوم خانه دار» خطاب کرده است.

«بازی با سیستم»

خانم کلینتون سناتور و وزیر خارجه سابق، با عنوان کردن عدم انتشار پرونده مالیاتی دونالد ترامپ، کاری که طی دهه‌های اخیر هر نامزد ریاست جمهوری انجام داده، و به خاطر اینکه آقای ترامپ گفته است عدم پرداخت مالیات به دولت فدرال «نشانه هوشمندی من است» انتقاد‌ها از رقیب خود را تشدید کرد.

خانم کلینتون در بخشی از سخنرانی خود در جریان کارزار انتخاباتی در کارولینای شمالی، ایالت دیگری که در انتخابات نقش مهمی خواهد داشت گفت «او از به بازی گرفتن سیستم و نپرداختن سهم عادلانه‌اش از مالیات به خود می‌بالد. در واقع، به نظرم به احتمال زیاد او سال‌های متمادی به دولت مرکزی مالیات پرداخت نکرده است. احتمالا او برای پرداخت هزینه‌های نظامیان آمریکا، آموزش و پرورش و یا خدمات بهداشت عموم یک سنت نپرداخته است.»

دونالد ترامپ با هدف جلب حمایت رای دهندگان لاتین تبار در محله لاتین تبارهای شهر میامی که به هاوانای کوچک شهرت دارد یک اجتماع انتخاباتی برگزار کرد. کارزار انتخاباتی او نیز روز سه شنبه اعلام کرد پس از برگزاری مناظره بیش از ۱۸ میلیون دلار کمک مالی دریافت کرده است.

آقای ترامپ پس از مناظره گلایه کرد که موضوعات مربوط به دوره چهار ساله ریاست خانم کلینتون بر وزارت خارجه از جمله استفاده او از سرورهای شخصی برای ارسال‌ ایمیل‌های دولتی، حمله مرگبار به مرکز دیپلماتیک آمریکا در بنغازی لیبی و فعالیت‌های بنیاد خیریه خانواده کلینتون پیش کشیده نشدند.

در یکی از مباحث داغ و تند مناظره دوشنبه شب هیلاری کلینتون دونالد ترامپ را متهم کرد که با عنوان کردن این موضوع که باراک اوباما در آمریکا متولد نشده و در نتیجه تابعیت آمریکا را ندارد یک «دروغ نژادپرستانه» را ترویج می‌کند.

باراک اوباما روز سه شنبه یک‌بار دیگر حمایت فعال خود از نامزدی خانم کلینتون را اعلام کرد و در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت: «به هیلاری کلینتون بسیار افتخار می‌کنم. افق دید و تسلط او در جریان مناظره نشان داد که می‌تواند رییس جمهور آینده ما باشد.»

روزنامه واشنگتن پست به نقل از منبعی در کارزار انتخاباتی خانم کلینتون گزارش داد که جان وارنر یکی از سناتورهای سابق حزب جمهوری خواه و از مقامات ارشد قبلی در وزارت دفاع نیز حمایت خود را از نامزد دمکرات‌ها اعلام کرده و قرار است روز چهارشنبه در یک اجتماع انتخاباتی در کنار تیم کین نامزد معاونت ریاست جمهوری خانم کلینتون در ایالت ویرجینیا شرکت کند.

هیئت سردبیری روزنامه آریزونا رپابلیک نیز حمایت خود را از خانم کلینتون اعلام کرده است. در ۱۲۶ سالی که از انتشار این روزنامه می‌گذرد این اولین باری است که از یک نامزد دمکرات حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG