لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

نماینده مسلمان کنگره آمریکا خواستار آزادی جیسون رضائیان شد


جیسون رضائیان
جیسون رضائیان

کیث الیسون، نماینده مسلمان کنگره ایالات متحده، از مقام‌های ایران خواسته است تا جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست را که بیش از یک سال است در ایران زندانی‌ست، آزاد کنند.

آقای الیسون در پیامی که در اختیار «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» قرار گرفته می‌گوید ‌«من خواستار آزادی بی‌قید و شرط و فوری جیسون رضائیان هستم. من از دولت ایران می‌خواهم که تشخیص دهند که حقیقت نباید هرگز یک جرم محسوب شود، و رضاییان باید فورا آزاد شود.»

کیث الیسون همدردی خود را با اعضای خانواده آقای رضائیان نیز ابراز کرده و می‌گوید «او باید به خانواده‌اش بازگردانده شود».

ویدئوی این پیام را با زیرنویس فارسی ببینید:

​این نماینده کنگره ایالات متحده از جمله شمار رو به فزونی مقام‌های سیاسی، چهره‌های اجتماعی و بین‌المللی‌ست که طی ماه‌های گذشته درخواست‌هایی را برای آزادی جیسون رضائیان مطرح کرده‌اند.

به جز دولت آمریکا که مکررا خواستار آزادی او، و نیز امیر حکمتی، سرباز پیشین و سعید عابدینی، کشیش کلیسای تبشیری‌ست، برخی چهره‌های سرشناس غیرسیاسی نیز خواستار آزادی این شهروندان ایرانی‌آمریکایی شده‌اند.

از جمله می‌توان به محمدعلی کلی، قهرمان پرآوازه مشت‌زنی اشاره کرد.

در عین حال گزارش‌هایی از گفت‌وگوی واشینگتن با پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، منتشر شده است تا پاپ تلاش‌هایی را برای آزادی شهروندان زندانی آغاز کند.

ایرانی‌آمریکایی‌های زندانی در ایران با اتهام‌های امنیتی یا «جاسوسی» روبه‌رو هستند.

هنوز مشخص نیست حکم جیسون رضائیان، که نزدیک به ۵۰۰ روز در زندان است، چیست.

مقام‌های قضائی می‌گویند حکم او صادر شده است، هرچند کسی جزئیات آن را در اختیار رسانه‌ها نگذاشته است.

آقای الیسون نیز در پیام خود به این موضوع اشاره کرده است؛ «اگر چه دادگاه او را محکوم کرده است، آنها هنوز حکم را به او ابلاغ نکرده‌اند. حکم او باید همین حالا خاتمه پیدا کند.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به تازگی گفته است اتهامات علیه رضائیان «فرایند قضایی و جدی دارد» ولی افزوده است «از منظر بشردوستانه در تلاشیم که این مشکل را حل کنیم».

درخواست‌های تازه برای آزادی روزنامه‌نگار زندانی و دیگر آمریکایی‌‌های بازداشت‌شده در ایران در زمانی صورت می‌گیرد که گزارش‌هایی از بازداشت یک ایرانی‌آمریکایی دیگر نیز منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG