لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

رئیس‌جمهوری کرواسی در تهران با روحانی دیدار می‌کند


کولیندا گرابار-کیتاروویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی، برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده‌است. او روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه با حسن روحانی گفت‌وگو می‌کند.

خانم گرابار-کیتاروویچ عصر روز سه‌شنبه وارد تهران شد و وزیر صنعت و معدن ایران از او در فرودگاه استقبال رسمی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در مراسم دیدار دوجانبه با حسن روحانی «قرار است چند سند موافقتنامه و تفاهم‌نامه امضا شود». پس از این نشست آقای روحانی و خانم گرابار-کیتاروویچ در کنفرانس خبری مشترکی حاضر خواهند شد.

هیئت همراه رئیس‌جمهوری کرواسی را نمایندگان شرکت‌ نفت و شرکت گاز آن کشور نیز همراهی می‌کنند.

وب‌سایت «توتال کرویشیا نیوز» در کرواسی می‌گوید زاگرب در پی گسترش روابط اقتصادی خود با تهران است و به همین دلیل نیز یک هیئت بزرگ بازرگانی با کیتاروویچ به تهران رفته است.

تهران و زاگرب در سال ۲۰۰۸ میلادی توافقی برای کشف نفت و گاز در ۱۷ میدان گازی در ایران بسته بودند، اما گسترش تحریم‌های ایران به دلیل پی‌گیری برنامه اتمی در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد این توافق را بی‌فرجام باقی گذاشت.

با این همه مقام‌های پیشین کروات، از جمله رئیس پیشین پارلمان و وزیر خارجه سابق آن کشور در زمانی که هنوز تحریم‌ها در جریان بود، به ایران سفر کرده بودند.

توافق اتمی میان تهران و شش قدرت جهانی سبب شده است تا تحریم‌های اتمی رفع شوند. در پی این توافق رئیس‌جمهوری ایران در نخستین سفر اروپایی خود به ایتالیا و فرانسه رفت.

برخی مقام‌های ارشد کشورهای دیگر نیز طی این زمان، عمدتا برای گفت‌وگوهای اقتصادی به تهران سفر کرده‌اند.

خانم گرابار-کیتاروویچ دومین رئیس‌جمهوری زنی‌ست که طی سال‌های گذشته به ایران سفر می‌کند. پیش از او خانم پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، به تهران رفته بود.

XS
SM
MD
LG