لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

مناظره تازه دموکرات‌ها در پی کاهش فاصله دو رقیب اصلی


هیلاری کلینتون در جریان مناظره
هیلاری کلینتون در جریان مناظره

در تازه‌ترین مناظره میان نامزد‌های اولیه حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال جاری میلادی، هیلاری کلینتون از «تجربیات» خود به عنوان معیاری برای انتخابش سخن گفت، در حالی‌ که رقیب اصلی او، برنی سندرز، با اشاره به جنگ عراق گفت «تجربه مهم است، اما داوری درست هم مهم است».

مناظره پنجم بهمن ماه توسط شبکه سی‌ان‌ان در دانشگاه بریک برگزار شد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین، برنی سندرز، سناتور و مارتین اومالی، فرماندار مریلند، سه نامزد اصلی حزب دمکرات در آن شرکت کردند.

در هفته آینده فصل انتخابات درونی حزب، با رای‌گیری در آیووا آغاز می‌شود.

هیلاری کلینتون می‌گوید رئیس‌جمهوری باید «مبارزی باشد که کارش ثابت شده است».

او با اشاره به تجربیات دوره کاری‌اش، از جمله سخت‌گیری‌های او در مورد تهران، و نیز افراطی‌گری در خاورمیانه، به عنوان مواردی یاد کرد که او را نامزد مناسبی برای ریاست‌جمهوری می‌کند.

سندرز می‌گوید عقاید او رادیکال نیست
سندرز می‌گوید عقاید او رادیکال نیست

برنی سندرز نیز به رای مثبت خانم کلینتون به حمله به عراق در سال ۲۰۰۲ اشاره کرده و آن را اشتباهی اساسی توصیف کرده که مهم‌ترین پیامدهای سیاست خارجی را در زمان معاصر برجای گذاشته‌است.

او می‌گوید «تجربه مهم است، اما داوری درست هم مهم است».

البته خانم کلینتون بار دیگر تاکید کرده است که رای او به حمله به عراق در سنا، اشتباه بوده است.

هیلاری کلینتون در عین حال می‌گوید انتخابش از سوی باراک اوباما، به عنوان وزیر خارجه در دوره نخست ریاست‌جمهوری او، نشان می‌دهد که او «به داوری درست من اعتماد کرده و ما آن چهار سال را شانه‌به‌شانه هم کار کردیم».

سندرز گفته است عقاید او رادیکال نیست. او در عین حال بار دیگر بر حمایت خود از «طبقه متوسط» تاکید کرده و می‌‌گوید «بله… مردم می‌خواهند از من اعتقاد کنند. بسیار خوب. من به مقابله با حرص و آز وال‌استریت و طمع شرکت‌های بزرگ آمریکایی و مبارزه برای حفاظت از طبقه متوسط ادامه می‌دهم».

هیلاری کلینتون نیز گفته او از زمان جوانی «در خط مقدم تغییرات و پیشرفت‌های» جامعه آمریکا بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید خانم کلینتون در مناظره پنجم بهمن ماه «سرزنده‌تر» از معمول ظاهر شده در حالی‌که سندرز با لطیفه‌هایش، حاضران را به خنده انداخت. در مجموع در مقایسه با مناظره پرتنش‌تر هفته پیش، مناظره اخیر در فضایی آرام‌تر برگزار شد.

نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهد که با وجود صدرنشینی کلینتون، سندرز از فاصله‌اش با او کاسته است.

XS
SM
MD
LG