لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

رئیس‌جمهوری فیلیپین می‌گوید شخصا در کشتن مظنونان تبه‌کار دست داشته‌است


دوترته برای فیلیپینی‌های هوادارش در کامبوج دست تکان می‌دهد
دوترته برای فیلیپینی‌های هوادارش در کامبوج دست تکان می‌دهد

رئیس‌جمهوری فیلیپین در جریان یک سخنرانی گفته زمانی که شهردار شهر داوائو بود، خودش در خیابان‌ها با موتور می‌چرخید و دنبال تبه‌کاری می‌گشته که «بزند و بُکُشد» تا مردم دیگر هم از او یاد گرفته و این رویه را دنبال کنند.

رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین که نظرسنجی‌ها از محبوبیت عمومی او حکایت دارد، به خاطر سیاست‌هایی که به نظر می‌رسد به «کشتار بدون محاکمه» مظنونان به قاچاق مواد مخدر انجامیده، با انتقادهایی روبه‌رو است.

او در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود وعده داده بود با شدت تمام با قاچاقچیان مواد مخدر، معتادان و تبه‌کاران مبارزه خواهد کرد. مدافعان حقوق بشر می‌گویند در بسیاری موارد مظنونان، بدون محاکمه و دادرسی، یا به اصطلاح «به‌صورت خودسرانه» کشته شده‌اند.

نزدیک به ۶ هزار نفر طی ۶ ماه گذشته کشته شده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها هدف تیراندازی موتورسواران نقاب‌دار، در کوچه و خیابان، قرار گرفته‌اند. دوترته بارها متهم شده که اجازه داده این قتل‌ها صورت گیرد.

همین موضوع در گفته‌های دوترته در روز ۲۴ آذر ماه مطرح شده‌است. او در نشست بازرگانان در مانیل گفته «من اطراف داوائو (جایی که پیش از رئیس‌جمهوری شهردار آن بود) با موتور می‌گشتم. با یک موتور بزرگ، مراقب خیابان‌ها بودم و دنبال دردسر می‌گشتم. واقعا دنبال فرصتی که بزنم و بُکُشم».

او گفته «من خودم این کار را می‌کردم» و پرسیده «اگر من‌ می‌توانستم، چرا شما نتوانید؟».

دوترته در بخشی دیگر از سخنان خود از وضعیت بد جسمی و سلامتش نیز سخن گفته‌است. او گفته شدیدا از میگرن رنج می‌برد، خواب درستی ندارد و گاهی سرش را به سیمان می‌کوبد.

سخنرانی روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری فیلیپین با واکنش‌های سیاسی روبه‌رو شده‌است. خبرگزاری رویترز می‌گوید دو سناتور آن کشور گفته‌اند این سخنان می‌تواند دلیل کافی برای استیضاح رئیس‌جمهوری باشد.

یکی از سناتورهای معترض، از منتقدان سرسخت دوترته و دیگری رئیس کمیته قضائی سنای فیلیپین است. البته شمار نمایندگان اپوزیسیون در مجلس نمایندگان فیلیپین ۵۰ از کل ۲۹۳ نماینده است. رای دو سوم نمایندگان برای استیضاح رئیس‌جمهوری لازم است، آن‌چه با در نظر گرفتن محبوبیت دوترته و نیز شمار نمایندگان هوادار او مشخص نیست، شدنی باشد یا نه.

دفتر ریاست‌جمهوری فیلیپین هنوز به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده‌است. ولی این بار نخست نیست که آقای دوترته سخنانی «جنجال‌برانگیز» می‌گوید. او پیش‌تر، به شکل عمومی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سفیر ایالات متحده در مانیل یا پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک را «حرام‌زاده» نامیده بود.

دوترته در سخنانی در ماه آوریل که شدیدا با واکنش مدافعان حقوق بشر روبه‌رو شد، در مورد تجاوز و قتل یک مبلغ استرالیایی در شهر داوائو، گفته بود «خیلی عصبانی شدم که به او تجاوز شد. این یک چیز است. اما او خیلی خوشگل بود، فکر کنم شهردار باید اول صف [تجاوز کردن] قرار می‌گرفت. حیف شد».

XS
SM
MD
LG