لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

آمادگی‌های اولیه در اروپا و آسیا برای جلوگیری از شیوع ابولا


یک پزشک در مرکز نگهداری بیماران در لیبریا
یک پزشک در مرکز نگهداری بیماران در لیبریا

آنچه سازمان‌های بین‌المللی «بدترین شیوع» ویروس مرگبار ابولا در غرب آفریقا نامیده‌اند به آمادگی‌ها و تدارکات اولیه‌ای در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی برای رصد این ویروس و جلوگیری از پخش آن انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان پزشکان بدون مرز گفته است بحران ناشی از ابولا در لیبریا، سیرالئون و گینه -در غرب آفریقا- رو به وخامت است. این سازمان هشدار داده است که استراتژی فراگیری برای رو در رو شدن با ویروس ایجاد نشده است.

سازمان «سپاه صلح» آمریکا که متشکل از داوطلبان است و اقدام به یاری‌رسانی در کشورهای گوناگون می‌کند، اعلام کرده که صدها داوطلب خود را از کشورهای غرب آفریقا خارج می‌کند.

دولت بریتانیا، هشتم مرداد ماه، دیداری در سطح مقام‌های عالی‌رتبه خود تشکیل داد تا در مورد خطرات ابولا گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز فیلیپ هموند، وزیر خارجه آن کشور، پس از دیدار اضطراری دولت گفته است «در مورد بریتانیا مسئله این است که کسی در آفریقا این ویروس را گرفته باشد و در اینجا بیمار شود».

او البته می‌گوید به دلیل تفاوت استانداردهای پزشکی در کنترل بیماری‌ها بسیار بعید است که بیماری در آن کشور شیوع پیدا کند.

اتحادیه اروپا نیز برای مقابله با بیماری ابراز آمادگی کرده است.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام این اتحادیه در بروکسل می‌گوید «ما نمی‌توانیم امکان اینکه یک بیمار وارد اروپا شود را نادیده بگیریم، ولی اروپا امکاناتش را دارد تا فورا برای مقابله با شیوع بیماری وارد عمل شود.»

کشورهایی که ابولا در آنها شیوع پیدا کرده است پروازهای مستقیم به پایتخت‌های جهان، از جمله در اروپا، غرب و شرق آسیا دارند.

انتقال بیماری از طریق مسافرانی که به بیماری دچار شده‌اند یا دوره کمون آن به سر می‌برند از نگرانی‌ها در مورد شیوع ابولا است.

سازمان بین‌المللی هوانوری غیرنظامی گفته است در حال انجام مذاکراتی با مقام‌های بهداشتی جهان برای در نظر گرفتن اقداماتی اولیه است.

هنگ‌کنگ، منطقه‌ای کوچک ولی پرجمعیت در شرق آسیا، در حال حاضر قرنطینه‌ای‌ را آماده کرده است که در صورت بروز ویروس در میان کسی، بیمار را به آن منتقل کند.

پیشتر، زنی که از آفریقا آمده و علائم بیماری را از خود بروز داده بود به بیمارستان فرستاده شد، اما در نهایت آزمایش‌ها در مورد او منفی بودند.

شیوع بیماری‌ها در هنگ‌کنگ که بافت جمعیتی بسیار فشرده‌ای دارد، به آسانی صورت می‌گیرد و این منطقه قبلا نیز -از جمله در اپیدمی سارس در سال ۲۰۰۳- با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده است.

مدیر عملیاتی سازمان پزشکان بدون مرز، با بدبینی در مورد این بیماری سخن گفته است.

بارت جانسن گفته است اپیدمی فعلی «بی‌سابقه» است و وضعیت ممکن است بدتر شود چرا که ویروس همچنان در آفریقا در حال گسترش است.

از دست‌کم ۱۲۰۱ مورد شناخته شده از ماه مارس که به ابولا مبتلا شده‌اند، ۶۷۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیش از نیمی از بیماران است. شمار کشته‌شدگان بدترین از سال ۱۹۷۶، از زمان کشف ویروس، است.

ابولا دارویی ندارد، سریعا انتقال پیدا می‌کند و طی چند روز می‌تواند جان بیمار را بگیرد. علائم بیماری، تب شدید، درد ماهیچه‌ها، استفراغ، اسهال و در مواردی از کار افتادن اعضای داخلی بدن و خونریزی مداوم است.

امدادگرانی که با بیماران رو در رو هستند تمام سر و بدن خود را با پوشش‌های حفاظتی می‌پوشانند و پس از آن نیز آنها را نابود می‌کنند.

با این همه ابولا جان گروهی از پزشکان را نیز در غرب آفریقا گرفته است.

XS
SM
MD
LG